יער אורבני: גורד שחקים עם יותר מ1000 מיני צמחים בבוסקו ורטיקל

1339
מגדלי בוסקו ורטיקל מילאן איטליה גינון אורבני

לראשונה בתולדות הארכיטקטורה האנושית נחנכו 'בניינים חיים', אשר מתנשאים לגובה של יותר מ100 מטרים ומכילים יותר מ1000 מיני צמחים, מערכות מים אפורים ופאנלים סולאריים. על הדור החדש של הבניה העירונית בהמשך הכתבה.

designboom.com

כמו כל דבר בעולם הזה, גם לארכיטקטורה האנושית אבולוציה משלה, ולמרות שלפעמים נדמה לנו שבמאה ה-21 ערים גדולות נועדו להיות אוסף של בנייני בטון מנוכרים שמתכחשים לטבע ולמגוון הביולוגי, קם לו אדם בשם סטפנו בוארי ותכנן צמד בניינים שבאו לשנות את כללי המשחק והניחו את היסודות לשלב האבולוציוני הבא בבנייה עירונית. זה כבר כאן וזה לא פחות ממדהים.

פרוייקט 'בוסקו ורטיקל' הוא אחד הפרוייקטים המיוחדים שנפתחו לאחרונה למגורים ובנייתו נמשכה לא פחות מ-5 שנים באזור המתחדש בעיר מילאן שבאיטליה. איש החזון של הפלא הארכיטקטוני הזה הוא סטפנו בוארי, ארכיטקט איטלקי צעיר שניסה ליצור בצמד הבניינים שתכנן סביבה מיקרו אקלימית שתוביל לחסכון באנרגיה, שיקום אקולוגי וחיים הרמוניים של חי וצומח זה לצד זה.

יער אנכי בגורד שחקים

בוסקו ורטיקל במילאן באיטליה גינון עירוני

פירוש צמד המילים 'בוסקו ורטיקל' הוא 'יער אנכי' וזו בדיוק המהות של הפרוייקט; שני מגדלים מיוערים (הגבוה מבינהם נישא לגובה 112 מ') הוקמו באזור 'פורטה נאובה' שבמילאן, המכילים 113 דירות עם נוף משגע לעיר. עיצוב הבניינים מאופיין בצמחייה משולבת – מעל 1,000 מינים שונים של עצים, שיחים וצמחים שפזורים בבניינים, כאשר ישנם סה"כ 780 עצים שנשתלו מתוך כוונה לשקם את המגוון הביולוגי של האזור שנפגע במהלך הבנייה.

אמנם לאוהבי הטבע שבינינו הצמחייה העשירה בכל אחת מהמרפסות הפרטיות תהיה סיבה מספקת למגורים בדירה שכזו, אך ישנן סיבות נוספות וטובות לא פחות לתועלות שילוב הירוק בתוך האפור:

  • העצים, השיחים והצמחים במרפסת מהווים 'חיפוי אקוסטי' ונועדו לסנן ולהקטין משמעותית את זיהום הרעש של העיר בתוך הבית
  • יתרון ידוע של הגינון האורבני הוא התרומה למלחמה בזיהום האויר וצמחייה עשירה בקרבת הבית מסייעת לטיהורו ולהפחתת כמות הפיח והאבק.
  • עצים משמשים כהגנה מצויינת בפני רוחות עזות ושמש ישירה
designboom.com

בנוסף, גגות הבניינים מצויידים בפאנלים סולאריים שמפיקים חשמל לתפקודם השוטף ובמערכת מים אפורים שמסננת את המים המשומשים של הדיירים ומנצלת אותם לשימוש חוזר בהשקיית הצמחייה בבניינים.

המטרה היא ליצור גורדי שחקים מסוג חדש – היכן שעצים ואנשים גרים זה לצד זה

סביבת הבניינים זוכה גם היא לטיפוח קפדני כחלק מתהליך התחדשות האזור; כבישים ראשיים וחניות רחבות ידיים נבנו מתחת לאדמה ופינו מקום ל-160,000 מ"ר של פארקים, גשרים ירוקים וגינות ציבוריות שעומדים לרשות ולהנאת הולכי הרגל והאופניים.

designboom.com

מבחינת סטפנו בוארי, התכנית הייתה ליצור ניסוי בארכיטקטורה בוטאנית שתגרום ליצירת מיקרו-אקלים באזורי מחייה אשר בסופו של דבר יוביל להפחתה בצריכת אנרגיה, מבחינת הקולגות והחוקרים הסקרנים, הם ממתינים בסבלנות ובציפייה גוברת לראות כיצד הניסוי הזה יתפתח.

 

 

תגובה 1

  1. כל הכבוד אך יש לזה גם חסרון בולט שאי אפשר לפתוח חלון לאויר צח כי הצמחיה בגבהים מכילה הרבה חרקים ומאביקים וכל משב רוח מחדירה אותם הביתה

השאר תגובה