מי חמצן והידרופוניקה: כך תתמודדו עם מחלות, תחטאו מערכות ותשפרו תוצאות

8183
מי חמצן 17.5% לגידול הידרופוני

מגדלים הידרופונים ישראלים מכירים היטב את הקרב מול הטמפרטורות הנוסקות של מאגרי המים בקיץ הישראלי הלוהט ואת מחלות השורשים הנלוות אליהן אשר נגרמות מהעדר חמצן מספק. מי חמצן הם פתרון מעולה עבור כל מי שמתקשה להתמודד עם האתגר או אפילו למי שרוצה להבטיח תחזוקה מיטבית ואת בריאות הצמחים לאורך זמן. על מי החמצן והשימוש שנעשה בהם בגידול הידרופוני בכתבה.

אז מה זה מי חמצן ולמה זה טוב?

מי החמצן מכילים 17.5% מימן על חמצני – H2O2. מימן על חמצני הוא מולקולה חיונית אשר משתתפת בתהליכים מטאבוליים בחיות וצמחים. כאשר נוסיף את מי החמצן למאגר התמיסה התזונתית, המולקולה 'תישבר' במהירות למים טהורים (H2O) ותשחרר מולקולה בודדת של חמצן (O) שתתווסף לתמיסה ותהפוך זמינה לשורשי הצמחים בדיוק כמו שאר היסודות המזינים אותם.

הוספת מי חמצן למערכת הידרופונית בריאה

ניתן להוסיף את מי החמצן למאגר התמיסה התזונתית באופן תדיר עד יומיומי. המטרה היא לספק חמצן נוסף לשורשי הצמחים ולשמור על התמיסה התזונתית נקייה מפתוגנים ומחלות. אם המערכת בריאה ומתוחזקת היטב מלכתחילה מי החמצן יסייעו לשמור עליה כך.

המלצות שימוש במערכת הידרופונית בריאה (מי חמצן 17.5%)

• הוסיפו מי חמצן למאגר התמיסה התזונתית ביחס של 5 מ"ל לכל 10 ליטר בכל יום
• במידה ואין אפשרות להוסיף את מי החמצן על בסיס יומיומי ניתן להוסיף 1 מ"ל על כל ליטר כפעמיים – שלוש בשבוע.
• בעת הוספת מי החמצן עיצרו את פעולת משאבת המים וערבבו את התמיסה התזונתית היטב טרם החזרת המשאבה לפעולה.
• מומלץ לערבב את מי החמצן במים פושרים טרם הוספתם למאגר.

טיפול במערכת הידרופונית חולה עם מי חמצן

השנה מחלת השורשים 'פיתיום' הופיעה אצל רבים מהמגדלים ההידרופונים הישראלים ואיימה על בריאות הצמחים במערכות, בנוסף, הקיץ הישראלי שבפתח מאיים להמשיך עם מדיניות החיים הקשים והמחסור בחמצן באזור השורשים. בעת הופעת מחלות שורשים זמן התגובה קצר יחסית הודות לעובדה כי בהידרופוניקה כל הצמחים ניזונים מאותו מאגר מים והמחלות מתפשטות במהירות מהאחד לשני. מי חמצן עשויים בהחלט להועיל עם מחלות שורשים ובסילוק התנאים שגרמו להן מלכתחילה.
בין אם הצמחים שלכם סובלים ממחלות שורשים או ממחסור בחמצן בכל מקרה אופן הטיפול זהה וצפוי לפתור את הבעיות, אך יחד עם זאת – אין הבטחה לכך.

המלצות שימוש במי חמצן 17.5% במערכת הידרופונית חולה

מצב המערכת: מחלת שורשים
סימפטומים: שורשים חומים ורכים וצמחים נבולים
1. נסו לפעול מהר ככל האפשר לפני שהמחלה תהפוך מושרשת מדי. אם השורשים חומים, רכים וחלשים נסו להסיר מהמערכת כמה שיותר חלקי שורשים חולים עם היד. נקו מגשים ודליים עד כמה שניתן.
2. רוקנו את מאגר התמיסה התזונתית ונקו אותו ביסודיות.
3. העבירו מים נקיים במערכת שיסייעו להסיר ולנקות שאריות – שיפכו את המים לאחר מכן.
4. מלאו את המאגר במים נקיים והוסיפו את מי החמצן במינון של 2 מ"ל לכל ליטר מים. מומלץ להוסיף את הכמות כולה של מי החמצן כבר בתחילת תהליך מילוי המים. תמיסה עם מי חמצן מרוכזים תסייע לחטא את המשאבה והצינורות ככל שהמאגר מתמלא. ישנם מגדלים שדיווחו כי השתמשו בכמות כפולה (ואפילו יותר) מזו שהומלצה כאן – והגיעו לתוצאות טובות. יחד עם זאת, יש לנסות זאת רק כמוצא אחרון (אם הצמחים ימותו אם לא תעשו כן) שכן הגזמה עלולה לגרום לתוצאה ההפוכה.
5. תנו למים לזרום באופן מחזורי במשך שלושה ימים והוסיפו מי חמצן באותו ריכוז הרשום לעיל.
6. רוקנו את מאגר המאגר ונקו אותו שוב.
7. מלאו את המאגר במים נקיים, הוסיפו דשן ומי חמצו בריכוז של 1 מ"ל על כל ליטר מים והפעילו את המערכת שוב.
8. הוסיפו מי חמצן באופן יומיומי למשך כל חיי הצמחים.
אם הבעיה סודרה, יצמחו במהרה שורשים לבנים. במידה והבעיה לא תוקנה, ניתן לחזור שוב על התהליך.

ניקוי וחיטוי מערכות הידרופוניות בעזרת מי חמצן

ניתן להשתמש במי חמצן לניקוי וחיטוי מערכות הידרופוניות ומצעי גידול. מדובר על נוזל מרוכז וחזק שיהרוג ביעילות את כל הפתוגנים והבקטריות המזיקות.

חיטוי מצע גידול הידרופוני
אם אתם משתמשים במצע גידול כמו פרלייט או הידרוטון, הסירו כמה שיותר שורשים ישנים לפני הטיפול.
הטביעו את מצע הגידול במים עם מי חמצן, פעולה זו תגרום לחמצון החומרים האורגנים במצע הגידול ויאיץ את תהליך ההתפרקות. זיכרו לשטוף את מצע הגידול היטב עם מים נקיים לפני השימוש המחודש.

חיטוי מערכת הידרופונית
על מנת לחטא מערכת הידרופונית מלאו את המאגר במים עם מי חמצן בריכוז של 100 מ"ל מי חמצן על כל 10 ליטר של מים. הפעילו את המשאבה ותנו לתמיסה לעבור דרך כל חלקי המערכת, דרך הצינורות והטפטפות במשך מספר שעות. ניתן להכניס למאגר את כוסות הגידול ועזרים בהם השתמשתם כל עוד אינם פוגעים בפעילות המשאבה על מנת לחטא גם אותם.
בתום התהליך רוקנו את המאגר ומלאו אותו שוב במים נקיים שיעברו בכל המערכת טרם שתילת הצמחים החדשים.

זהירות, מי חמצן זה לא משחק ילדים

מי החמצן מרוכזים במיוחד.
הרכיב הפעיל הוא כימיקאל נדיף ואגרסיבי ויש לנהוג ביתר זהירות בעת השימוש במוצר.
הרחיקו אותו מהישג ידם של ילדים.
במגע עם העור תורגש צריבה למשך כמה דקות ויופיעו כתמים לבנים שיעלמו תוך מספר דקות, מומלץ ללבוש כפפות ומשקפי מגן בעת השימוש במי החמצן ולהשתמש בו במקום מאוורר.

מי חמצן 17.5% בחנות ההידרופונית

השאר תגובה