בלי לשבור את הגב: איך להקים גינת ירק בבית ללא עדירת אדמה

6057
בחור צעיר חופר גינת ירק בבית

החלק הקשה ביותר בהקמת גינה חדשה הוא זה שמצריך חפירה, עדירה והפיכה של האדמה, במיוחד בעונת הקיץ הישראלית. אם אתם צעירים ונמרצים זה אולי מהנה ומחטב אבל לאלה מאיתנו שעברו את ימי הנעורים ושסובלים במיוחד מימי קיץ חמים או שפשוט לא אוהבים לעבוד קשה – זה לא תענוג גדול, בלשון המעטה.

אם אתם נמנים עם הקבוצה השניה של הגננים החובבים, אולי יעודד אתכם לשמוע על שיטת הגידול שלשמחתכם הרבה אינה כוללת חפירה, עדירה או הפיכה של הקרקע או במילים אחרות, אינה כוללת כאבי גב ושרירים. אכן, חדשות נפלאות.

הרעיון שעומד מאחרי גישת 'הגינה ללא עדירה' כולל את השארת האדמה בגינתכם או במיטות הגידול שלכם כפי שהיא, ויצירת שכבות של חומרים אורגניים מעליה. שימו לב: אם יש לכם מיטות גידול, ודאו שישנם שבילי גישה נוחים משום שאסור לדרוך על ה'גינה ללא עדירה' לאחר שמקימים אותה.

מאז שנות ה-70, גננים רבים שדגלו בשיטת גידול זו הוכיחו שאפשרי בהחלט לגדל בהצלחה יבולים בריאים ללא עדירה ובהרבה פחות עבודה, ואנו כאן בכדי לחשוף בפניכם את עקרונותיה:

שיטת ה'גינה ללא עדירה' מאמינה שאיכות הקרקע תשתפר אם תשאר כפי שהיא, ללא עדירה, ניקוש או חפירה, שכן השכבות האורגניות שעליה מספקות סביבה נהדרת לתולעים, פטריות ומיקרו-אורגניזמים כאשר הן מתפרקות, ומאפשרות גידול שופע של יבולים.

הקמת גינה ללא עדירה
גינת ירק שופעת ללא עדירה. קרדיט: charlesdowding

איך מתחילים? קיראו את המדריך הקצר שלנו שיעזור לכם להבין כיצד להקים את הגינה הפרטית שלכם ללא עדירה.

1. בחירת מיקום הגינה

קרדיט תמונה: allyoucaneatgardens.com.au

כמו כל גינת ירק אחרת, גם גינה ללא עדירה מצריכה התחשבות מלאה בצרכי האור. ביחרו מקום בעל חשיפה ישירה לשמש במהלך לפחות 6 שעות ביום כך שתוכלו לשתול בה במהלך כל השנה ירקות שיכולים להרוויח משיטת הגינה ללא עדירה כמו: עגבניות, פלפלים, חצילים, חסות, תבלינים ירוקים ועוד.
אם אתם בונים מיטת גידול מוגבהת צפוי להיות לכם קל יותר לתחום את השכבות האורגניות ולמנוע מהן לזלוג וליפול החוצה, אם אינכם בונים מיטת גידול מוגבהת אתם יכולים לתחום את גבולות הגינה ללא עדירה שלכם על ידי אבנים, חציר או עצים.

2. צרו את השכבה התחתונה – קרטון ועיתון

קרדיט תמונה: nzecochick.com

במידה ובחרתם להקים את הגינה באזור עם דשא או עשבים יש לכסחה קודם ההקמה. הרטיבו את האדמה או הדשא המכוסח ע"י צינור או ממטרה וצרו את השכבה התחתונה בגינה ללא עדירה שלכם. השכבה הראשונה (והתחתונה ביותר) תורכב מעיתונים וקרטונים (לא אלה המבריקים) שיתפקדו כחסם עשבים. השכבה הזו תתפרק עם הזמן בעוד התולעים האדומות ינועו פנימה.

3. השכבה השניה – קש

גינת ירק ללא עדירה
הקמת גינה ללא עדירה המורכבת משכבות של חיפויים אורגניים. קרדיט: treehugger

הקש / חציר ירכיב את השכבה הבאה בגינת הירק שלכם – קש אספסת אידאלי ליצירת השכבה השניה משום שהוא עשיר בחנקן אך קש אפונה כנראה יהיה זול יותר וקל יותר למצוא. נסו לא להשתמש בחציר, משום שהוא מכיל זרעים כשנראה ינבטו בגינה ללא עדירה שלכם.

4. הכינו את תערובת האדמה

קרדיט תמונה: http://ediblegardenproject.com

את תערובת הגידול שלכם תוכלו ליצור מאדמת שתילה עם תערובת גידול טבעונית או אורגנית – לפי העדפתכם האישית. עם תערובת השתילה יש לכסות את שטח הגינה המיועדת לשתילה עד לגובה של 3-5 ס"מ באופן שווה. צרו תערובת עשירה במינרלים ע"י הוספת דשן ירוק, אפר עץ, לימונים או כל תוספת מינרלית שתתאים למה שבכוונתכם לגדל.

5. כסו עם שכבה נוספת של קש

קרדיט לתמונה: lobstermonkey.typepad.com

צרו שכבה נוספת ואחרונה של קש על גבי תערובת השתילה שפיזרתם. תפקידו של הקש למנוע צמיחתם של עשבים שוטים וגם למנוע התאדות מים ובכך לחסוך בהשקייה ולהעניק לשורשי הצמחים סביבה נעימה לגדול בה.

6. צרו פתחי שתילה

גינון ביתי ללא עדירההשתמשו במרית על מנת לחפור בקש פתחים שווים ומרווחים מספיק לצמחים שאתם רוצים לגדל ושנפחם יכיל כמה כוסות אדמת שתילה. שיטה זו של הנחת אדמה אך ורק באזורי השתילה חוסכת אדמה ואת הצורך לנקש עשבים. בנוסף, הקפידו להשקות מיד כשאתם שותלים את הצמחים.

7. תחזוקת הגינה

גינה ללא עדירה. קרדיט תמונה: myturkeyhollowtwilightzone.com

באפשרותכם להמשיך ולערום שכבות של קש, אדמה וקומפוסט לגינה שלכם בכל פעם שאתם שמים לב שהשכבות הקודמות התפרקו. מומלץ להוסיף קש בנדיבות משום ששכבת החיפוי הזו מסייעת לשלוט בעשבים שוטים ולשמר לחות. כל עוד תקפידו על שמירת האדמה לחה ותוסיפו שכבות לפי הצורך השיטה לא צפויה לגזול מכם זמן רב מעבר לכך.

 

תגובה 1

  1. על מנת שהארוגות יהיו ישרות השתמשנו באת חפירה עם מצפן כך לעולם לא מעבדים את הצפון

השאר תגובה