ברל'ה לך הביתה: איך להפטר מחשופיות וחלזונות בגינה באופן אורגני

84927
איך להפטר מחילזון הגינה

בקיץ הם סוגרים את פתח הקונכייה שלהם עם קרום דק ונכנסים לשינת חורף, אך עד אז האויב הקטן, הרירי וחסר המעצורים שפולש לגינות שלנו בכמויות גדולות, חולש על חסות, תותים ושאר ירקות, חייב להעצר. מה ניתן לעשות כנגד חשופיות וחלזונות בגינה? כל השיטות היעילות בכתבה.

הכר את האויב

הדברה אורגית של חשופיות
קרדיט: Arion vulgaris

החשופיות הן חלזונות חסרי קונכייה (כמעט) שניזונות מפטריות, אצות ורקבוביות מן הצומח. הן אמנם יצורים פשוטים מאוד המורכבים ברובם מאבק, מים וקרינה, אך נראה שמערכת העיכול שלהן אינה יודעת שובע ושהיצור הפשוט הזה הוא למעשה בעיה מורכבת מאוד עבור המגדלים הביתיים שמבקשים להפטר ממנו בדרכים אורגניות.

הדברה אורגנית לחשופיות וחלזונות

החלזונות גם הם יצורים ריריים וצמחוניים שאוהבים גינות ירוקות, הצרה היא, שהם גם מצויידים בחוש התבייתות חזק מאוד, כך שהם חוזרים מדי שנה לאותו אתר בו הם נמו את שנתם. הזמן הפעילות שלהם הוא כשמזג האויר לח והטמפרטורה נעה בין 5 ל-21 מעלות והם יוצאים בעיקר בלילה (לפעמים גם ביום אחרי גשם).

נזקים:

גם השבלולים וגם החשופיות ניזונים בעיקר מצמחים שמתחילים תהליך של רקבון אך גם אוהבים מאוד צמחים עם רקמות רכות, עלווה עסיסית, גבעולים ואפילו פירות, הם יכולים להרוס לגמרי בלילה אחד צמחים צעירים. חלזונות, ולעיתים גם חשופיות, יכולים לטפס לצמרות העצים בכדי לאכול מהפירות עליו. הם פעילים בעיקר במקומות גשומים או בעלי לחות גבוהה.

מחזור חיים:

חלזונות וחשופיות מטילים ביצים בשלב הבגרות באדמה לחה, תחת אבנים או בפסולת הגינה. הביצים יבקעו כשבועיים עד חודש אחרי ההטלה, כאשר לוקח לחשופיות בין 5 חודשים עד שנתיים להגיע לבגרות ולחילזון לוקח שנתיים.

שיטות להדברה אורגנית של חלזונות וחשופיות

1. אויבים טבעיים

הדברת חלזונות בגינה
קרדיט: WikiHow

לחלזון הגינה והחשופיות מס' אויבים טבעיים שרואים בו מזון כמו יונקים קטנים, ציפורים, לטאות, צפרדעים, נדלים, חרקים טורפים, תרנגולות, ברווזים, צבים ואפילו חלזונות מהמין רומינה ערופה (Rumina decollata) שלעיתים חקלאים משתמשים בהם כאמצעי הדברה ביולוגי. אם אין לכם גישה לחיות שציינו, או שאינכם רוצים להפר את האיזון הביולוגי בגינתכם, המשיכו לשיטות ההדברה האורגניות שפרטנו מטה.

2. סילוק ידני

איך להפטר מחשופיות שבלולים חלזונות
קרדיט: WikiHow

כנראה כבר שמעתם את זה בעבר וגילגלתם עיניים לגבי ה'תחכום' של השיטה, אך זו אולי הדרך היעילה ביותר לדילול אוכלוסיית השבלולים והחשופיות שמתגוררת בגינה שלך.
איסוף ידני והשלכתם הרחק מהגינה לפני שהגיעו לבגרות והטילו ביצים, עשויה להיות אחת הדרכים היותר אפקטיביות למניעת התרבות והתקיימות של הדור הבא בגינה שלך, כמו גם דילול משמעותי של האוכלוסיה הקיימת.

מומלץ לקחת פנס, כף, כפפות ודלי ולצאת בשעות הלילה לגינה, לאתר ולאסוף את כל החשופיות והחלזונות שתוכלו למצוא. נסו לא לגעת בהן עם היד משום שהריר שלהן נדבק לידיים ולא יוצא אלא לאחר שפשוף.

מכיוון שלחלזונות חוש התבייתות, לא יספיק לזרוק אותם פשוט מחוץ לגדר ומומלץ להעביר אותם דירה למקום רחוק יותר.

3. צרו להם בית שתזרקו כל בוקר

קרדיט: WikiHow
קרדיט: WikiHow

מטרת השיטה הזו היא לשדל חלזונות וחשופיות לצאת מהערוגות שלכם אל הבית החשוך וה'בטוח' שהכנתם להן מפני השמש, כאשר למעשה הבית הזה יזרק לפח מדי בוקר.
ניתן לעשות זאת ע"י הנחת קליפות פירות הדר, עלי כרוב הפוכים או אפילו אדנית חרס הפוכה (עם הגבהה קלה כפתח כניסה). החשופיות והחלזונות יזחלו מתחת לפריטים אלה על מנת להתרחק מהאור וחום השמש ובבוקר כל שצריך לעשות זה לזרוק אותם לפח.
חיזרו על פעולה זו מדי ערב ובוקר, וכאשר מספרי המזיקים יורדים, עשו זאת מדי שבוע.

4. מלכודת בירה או שמרים ודבש

איך להפטר מחשופיות וחלזונות בגינה
קרדיט: WikiHow

מטרת השיטה הזו היא אחת – להטביע ולהרוג, אם אינכם רוצים לפגוע פיזית בחלזונות או החשופיות, המשיכו לשיטות הבאות.

חשופיות וחלזונות נמשכים לריח של בירה לבנה או תערובת שמרים ודבש.
שימו את התערובת שזמינה לכם בבית בתוך כוס, מיכל גבוה או צלחת עמוקה מספיק כך שלא יוכלו לזחול את דרכם החוצה ויטבעו.
חיפרו שקע קטן באדמה כך שהמיכל ינוח בתוכו ולא יבלוט החוצה, מלאו אותו בתערובת ובידקו את תכולתה מדי יום.

5. מזון כלבים או חתולים יבש

אוכל כלבים או חתולים
קרדיט: WikiHow

דרך נוספת לפתות את החשופיות והחלזונות להתקבץ במקום אחד כך שיהיה לנו נוח לאסוף אותם הוא על ידי יצירת בית חשוך ומלא כל טוב עוברם.

1. הניחו את מזון הכלבים או החתולים בקרבת מקום כך שיריחו ויגיעו אל הבית המזמין שתיצרו עבורם
2. כסו את המזון עם מיכל הפוך עם פתח שיצרתם כ'דלת' עבור הזוחלים הרעבים.
3. בבוקר רוקנו את הבית מדייריו בעזרת כף או מקל והעבירו אותם דירה למקום ממנו לא יחזרו אליכם לגינה.

שימו לב: אם יש לכם בגינה גם חפרפרות, סנאים, חתולים, שפני סלע וחיות אחרות הן עלולות להתפתות ולאכול את המלכודת שיצרתם.

 

 


6. הפרדה מנחושת

חשופיות מקבלות זרם חשמלי מנחושת
crocus

חשופיות וחלזונות לא סובלים נחושת משום שהיא מעבירה אליהם זרם חשמלי שמרתיע ועוצר אותם מלהמשיך הלאה. הנחושת הינה הפרדה פיזית בלבד שמונעת מהם לחצות אך אינה הורגת או מסלקת אותם מהגינה, כל שאם האזור כבר נגוע בחשופיות, כל צמח בנפרד יצטרך את מחסום הנחושת שלו.

זה פתרון נהדר למיטות גידול, עצים, אדניות, מיכלי גידול ומגשי הנבטה.

כיצד ליישם: במידה ומדובר בצמחים שנמצאים מעל לגובה האדמה (אדניות, מיטה מוגבהת, עץ) הקיפו את האזור בפס נחושת רחב וקופפו את קצהו החיצוני כלפי חוץ כך שיהווה מחסום פיזי. שימו לב, מומלץ להשתמש בדפי נחושת בעובי של מעל 10 ס"מ על מנת לודא שהחשופית לא 'מדלגת' מעליו.


 

ישנן עוד שיטות רבות להתמודדות עם החשופיות והחלזונות שכוללות בין היתר ספריי אקונומיקה ומים ביחס של 4:1, מלח, קפה, קליפות ביצים וכו', אך בחרנו עבורכם רק את אלו שניכר כי הוכחו כיעילות, אורגניות ושאינן מזיקות לגינה.
אם יש לכם שיטות שניסיתם ועבדו אצלכם בגינה, שתפו אותנו בתגובה מפורטת ואנו נוסיף זאת לכתבה.

 

7 תגובות

  1. קראתי אבל לא ניסיתי- תבנית אלומיניום חד פעמי ובתוכה חתיכת מלפפון אמורה להרחיק את הזחלנים הללו בגלל תרכובת כימית שנוצרת שם.

  2. עשיתי תמיסת מלח רוויה. להמיס מלח במים חמים- רותחים ומוסיפים מלח למים עד שלא מומס יותר. ולרסס על החשופיות. אלו ימותו מיד. שבלולי בית צריך ממש להטביע ולרסס סביבם. אלו חזקים יותר ואולי רצוי פשוט ללקט אותם , לשים בשקית פלסטיק ולזרוק אותם רחוק רחוק…אם החשופיות על רצפה או שביל יפה אז בעזרת שפכטל גררו אותם לאדמה היות וחשופית מומלחת הופכת לכתם צהבהב שקשה להוריד…ברור שגם אם ישר מהמילחיה תפזרו על חשופית היא תהפוך לנוזל. שבלולי בית רצוי יותר לאסוף ובשקית ניילון סגורה לזרוק רחוק רחוק.

  3. מנסיון – רק כאסח..
    לאסוף אותם, להניח אותם על אבן שטוחה ועם אבן שטוחה נוספת לחסל אותם. זו העיצה הכי אורגנית. המתמידים מנצחים. לחפש את השבלולים ללא הרף. הם מזיקים בענק.

  4. גיליתי שאינני יכל להביא עצמי להורגם עם מלח או ידנית. היתה לי פחות בעיה שיטבעו בבירה אך המחיר, ההכנה, ההטמעה במקומות שונים, האסיפה, כל התעסוקה הזו נימאסה מהר. שיטת איסופם מדי פעם לכלי,בחושך רטוב, וזריקתם בשטח לא מיושב עם עשבים, בתקווה שישרדו, מאוד יעילה. תוך זמן סביר היה קשה לימצא אותם בגינה ולא חזרו בשנה הבאה.

  5. ממש מזעזע ! למה להרוג, להטביע וכדומה. הם כאן כי הם צריכים להתקיים כמונו – למה לא לתת להם מקום משלהם? עשו פינה וזירקו את כל הפירות והירקות שאינכם אוכלים – החלזונות הם המנקים הטבעיים של הטבע ויש להם מקום חשוב.

  6. מנסיון חשופיות יודעות לצלול ואי אפשר להטביע אותם , הן יזחלו החוצה

השאר תגובה