מדריך גידול מזון בבתים ללא גינה או מרפסת

3510
גינון ביתי בעיר בבניין

במדינה קטנה כמו ישראל רוב התושבים נאלצים לגור בבניינים גבוהים שמונעים מהם את היכולת לגדל גינת ירק מניבה לשימושם האישי. אז מה בכל זאת אפשר לעשות ומה עלינו לדעת?

רובנו גרים בבניינים בערים ולפעמים נדמה לנו שהטבע הפך להיות קיום נפרד שאנו פוגשים רק בסופי שבוע וחגים, כמובן שגם זה בתנאי שנשאר לנו כח לטיולים משבוע העבודה הארוך. הניתוק הזה פעמים רבות מזיק לבריאותנו הנפשית וגורם לנו לשכוח את העובדה שגם אנחנו חלק מהטבע, ושאורח חיים ירוק ומקיים עומד בבסיסו של הקיום שלנו לא פחות מעבודה במפעל או בחברת היי טק.

אז כמובן שלא נוכל כולנו פשוט להתפטר מעבודתנו ולצאת לגור ביערות ובגבעות, אבל כן נוכל להכניס לחיינו דגימה קטנה של הטבע העצום, ולגדל בעצמנו, תחת המגבלות, ירוקים, תבלינים, פרחים ולפעמים אפילו ירקות ופירות!

ארבעת האלמנטים

הקמת גינת ירק בבניין

ראשית עליך להבין שממש כמונו, גם לצמחים 4 אלמנטים הכרחיים לקיומם:

אור

הצמחים זקוקים למספיק אור (שמש ישירה או תאורת גידול ייעודית) על מנת שיצליחו לגדול. עליך למצוא מקום בביתך בעל חשיפה ישירה של אור מינימום 3 שעות ועד יום שלם – בהתאם לצרכי הצמח.

אוויר

צמחים זקוקים לתחלופת אויר ומומלץ להציבם במרפסת, על אדן החלון או בכל מקום בעל חשיפת אור ותנועת אויר מספקת אך לא חזקה מדי. הקפד לא לשים את הצמח בחדר סגור ללא תנועת אויר ולא לחשוף אותו להבדלי טמפרטורות קיצוניים.

אדמה עשירה

במידה ואינך מחפש יישום הידרופוני ביתי, כנראה שתגדל את הצמחים באדמה. חשוב שהאדמה (או מצע השתילה) תהיה עשירה, מאווררת ונקייה ושלא נעשה בה שימוש קודם. ניתן למצוא סוגי אדמה רבים וטובים בכל המשתלות או להכין אדמה מדושנת בעצמכם.

מים

לכל צמח דרישת המים שלו וחשוב לודא שאנו שותלים יחד רק צמחים אשר זקוקים לכמות זהה של מים. חשוב להקפיד להשקות לפי הצורך ולא להמעיט או להגזים בהשקייה שכן זה עלול לגרום למחלות ולתמותת הצמחים.

מה ניתן לגדל בבית ללא גינה?

גינון אורבני, מרווה מתאימה לשתילה גם בבית ללא גינה

באופן כללי ניתן לגדל כל דבר אם ניתנים לו ארבעת האלמנטים במידות הנחוצות עבורו, ועדות חיה לכך הם מגדלי בוסקו ורטיקל האיטלקים שמגדלים יותר מ1000 זני צמחים ב-2 בניינים, כולל עצים!

אם אתם נהנים ממרפסת, פטיו או גג באפשרותכם לגדל מגוון ירקות, ירוקים, תבלינים, שיחים ואף עצים, אם אתם גרים בדירה עם חלון בלבד האפשרויות שלכם לרוב מצטמצמות לעולם רחב של תבלינים וחסות – לפי גודל המקום העומד לרשותכם. ודאו שאתם זורעים או שותלים אך ורק צמחים שמתאימים לעונה.

אילו צמחים מומלצים לשתילה בבית ללא גינה או מרפסת?

חסה, עירית, בצל ירוק, בזיליקום, אורגנו, נענע, זוטה לבנה, כוסברה, פטרוזיליה, סלרי, שמיר, שום, לבנדר, זעתר, מרווה, שיבא, תות שדה, פאק צ'וי, רוזמרין, מליסה, אפונה ריחנית, פלפלים ועוד מיני ירוקים וירקות עמידים שלא מצריכים מקום רב.

מידע שימושי:

מה כדאי לשתול ולזרוע עכשיו
הסתיו מגיע: טיפים להכנת הגינה וירקות שאפשר לשתול

על מרווחים ומיכלים

בחירת אדניות לגידול ביתי

בעת בחירת הצמחים לגידול בבית עלינו להתחשב בארבעת האלמנטים יחד עם חישוב המקום הדרוש לכל צמח. לדוגמא, חסה דורשת מרווח שתילה של כ-20-30 ס"מ, ברוקולי דורש מרווח של כ-45 ס"מ ואילו תבלינים דורשים מרווח שתילה קטן שנע בין 5-15 ס"מ. תנאי המקום שיש לנו יכתיבו מה נגדל בו.

בנוסף יש להתייחס למיכל בו אנו שותלים את הצמחים – האם הוא עשוי מחומר עמיד? האם נפחו מספק בעבור הצמחים שנרצה לשתול? האם הוא מנוקז? אם עניתם כן לכל השאלות אז כנראה מיכל השתילה יתאים לכם.

זריעה או שתילה?

באופן עקרוני, במידה וזה הנסיון הראשון שלכם להפוך לגננים אורבניים, אולי כדאי להתחיל עם הדרך הבטוחה יותר – שתילים ממשתלה. במשתלה תמצאו את כל צמחי הירק והתבלין העונתיים במחירים שנעים בין 60 אגורות ל-15 שקלים, תלוי בגודלם.

תנהגו בזהירות בעת השתילה, בצעו עיסוי לשורשי הצמחים כך שיפתחו מעט אך נסו שלא לפגוע בהם. צרו בור קטן באדמת השתילה, הכניסו את השורשים, כסו בעדינות עם אדמה והשקו.

במידה ואתם רוצים לזרוע בעצמכם צרו פתחים קטנים בעומק ס"מ עם שני זרעים או חירצו את האדמה לאורך המיכל, פזרו זרעים וכסו באדמה.

חשוב שהאדמה תהיה לחה תמיד, אך לא רטובה מדי כך שהזרעים לא ירקבו. מומלץ להתחיל את הזריעה בתוך הבית ליד חלון מואר ומוגן מרוח.

מידע שימושי:

כיצד להנביט זרעים לערכה הידרופונית

** מומלץ לפזר קומפוסט או הומוס מעל לאדמת השתילה אחת לחודש על מנת להעשירה במינרלים ויסודות חשובים לצמחים.

לחצו כאן למעבר לחלק ב' של הכתבה בו תמצאו רעיונות מדליקים בסגנון 'עשה זאת בעצמך' ליישום הגינה הביתית שלכם.

 

השאר תגובה