הטמפ' במאגר המים מטפסת? 9 טיפים להתמודדות עם החום במערכות הידרופוניות

2250
מאגר מים הידרופוני - איך להוריד טמפרטורות

מגדלים הידרופונים מתמודדים בקיץ הישראלי עם טמפרטורות כל כך גבוהות עד שהן הופכות מאגרי מים של 35 ליטר לכוס תה חמימה שבמהירות עלולה לסכן את בריאות וחיי הצמחים. כיצד מתמודדים? 8 טיפים שיעזרו לכם להתמודד עם החום שהקיץ הישראלי מבשל לנו.

הצמחים הגדלים במערכות הידרופוניות סובלים בקיץ ואיתם גם המגדלים. הימים החמים והארוכים מביאים לעלייה משמעותית בטמפרטורות המים, מה שמוביל למחסור בחמצן שעלול לגרום לריקבון שורשים ומותו של הצמח. בהעדר פתרון יעיל במחיר סביר, נאלצים המגדלים ההידרופונים למצוא דרכים יצירתיות לאלתר דרכם בקיץ הישראלי על מנת שיוכלו להנות, למרות הכל, מעגבניה אדמדמה תוצרת בית.

טמפרטורת המים המומלצת לגידול הידרופוני נעה בין מינימום של 18 מעלות צלזיוס עד למקסימום של 26 מעלות. בטווח הטמפרטורות הזה תנודתיותה של רמת החומציות במים מאוזנת יחסית, נוכחותו של החמצן נשמרת והמינרלים והמיקרו אלמנטים נצרכים על ידי השורשים באופן אידיאלי. במידה והטמפרטורה תרד מתחת למינימום המומלץ הצמחים יגדלו לאט ויפתחו מערכת שורשים דלה, אם יתחממו המים אל מעל למקסימום המומלץ אז יחל תהליך אשר לרוב סופו בריקבון שורשים ומות הצמח.

מכיוון שאנו לא אוהבים תרחישי אימה בהם הקיץ יחסל לנו את הירקות שכל כך הקפדנו לגדל באביב, אספנו עבורכם 9 עצות יעילות למניעה והתמודדות עם התחממות טמפרטורת המים במאגר המערכת ההידרופונית.

1.כסה את מאגר המים במבודד

אמנם ירקות הקיץ אוהבים מאוד שמש ישירה, אך מאגר המים שמזין אותם וצריך לשלוח להם מים קרירים לרוויה – קצת פחות. כדי למנוע שמש ישירה עיטפו את מאגר המים בכיסוי מבודד כמו הצאלון המשמש אותנו לכיסוי שמשת הרכב.

2. צבע את המאגר בלבן

הצבע הלבן הוא המועדף מבין כל הצבעים בכל הנוגע לספיגת והחזרת אור. מאגר לבן יעזור לכם לשמור על ממוצע טמפרטורות נמוך יותר במהלך כל השנה. המאגר שלך אינו לבן? צבע אותו!

3. תן למאגר צל

אמנם זהו טיפ מובן מאליו, אך אנו חייבים להזכירו משום שהוא מהווה את אחת מפעולות המנע המוצלחות יותר. כפי שציינו, במידה ונצליח למנוע שמש ישירה ממאגר המים, כך נוריד למינימום את כמות החום שהיא מעבירה אל המים המדושנים. במידה ויש באפשרותכם ליצור צל מעל למאגר המים, בין אם באמצעות ציליה, קרש עץ, פלטת אלומיניום או כל פתרון אחר, הצמחים שלכם יודו לכם.

4. קבור את המאגר באדמה

אם אתם מגדלים בחוץ ויש לכם אפשרות לחפור בור באדמה אליו יכנס מאגר המים, אז כנראה שעומד לרשותכם אחד הפתרונות האפקטיביים ביותר שניתן ליישם עם המערכת ההידרופונית שלכם. בטן האדמה שומרת על דייריה, השורשים, הזחלים והבקטריות, קרירים ומוגנים מהשמש, וכך היא גם תעשה למאגר המים אם תכניסו אותו פנימה. את פתח הגישה העליון כסו עם פלטת עץ, אלומיניום או מבודד למניעת שמש ישירה.

5. הוסף בקבוק קרח

בימים חמים במיוחד בהם ישנו צורך מיידי בהורדת טמפרטורת המים באפשרותכם להשתמש בשיטת בקבוק הקרח. איך זה עובד? מלאו בקבוק גדול בכ 3/4 מנפחו במים והכניסו אותו למקפיא בלילה (אם הוא גדול מדי ולא יתאים לפתח המערכת מלאו בקבוקי חצי ליטר), הוציאו אותו בסביבות השעה 10 בבוקר והכניסו למאגר המים. גוש הקרח יביא להורדת הטמפרטורות תוך זמן קצר יחסית וישמור עליהן מאוזנות מספיק בשעות החמות של היום. הוציאו את הבקבוק בערב מהמאגר ושימו במקפיא וכך תחזרו על התהליך כל עוד חומו של הקיץ פוקד את אזורינו.

6. צידנית או קולר נייד כמאגר הידרופוני

אנחנו לוקחים אותה לים בימי הקיץ החמים ביותר והיא שומרת על האוכל והשתיה שלנו קרירים כאילו היא בכלל באנטרקטיקה; הוא נושא עבורנו מים קרירים לכל מקום שנחפוץ – ואפילו יש לו ניקוז! הצידנית והקולר הם שני כלים מצויינים שאנו יכולים לנצל בחודשי הקיץ החמים כמאגרים הידרופונים שימנעו שינויי טמפרטורות קיצוניים וישמרו על המים קרירים ונעימים לאורך כל שעות היום.

7. קנה מצנן מים (Chiller)

השיטה היעילה (והיקרה) ביותר היא רכישת מצנן מים. מצנן מים הוא מכשיר חשמלי המזכיר במהותו מזגן לקירור האויר, רק שהוא נועד לעבוד מתחת למים ולקררם. כשברשותך מצנן מים הדבר היחיד שנדרש ממך בימי הקיץ החמים הוא לחברו לחשמל, וזהו. שימו לב: הקירור יהיה אפקטיבי אף יותר אם המים יהיו בתנועה.

 בדקנו את מחירי מצנני המים בארץ ומצאנו שהמחיר הנמוך ביותר מתחיל ב2000 ש"ח. אנו יודעים שמדובר על השקעה שאינה ריאלית עבור מגדלים שרק רוצים כמה מלפפונים בסוף היום, ולכן מצאנו עבורכם מצננים דומים המוצעים למכירה באמזון ועושים משלוח לישראל.

קירור מים במאגר ההידרופוני
מצנן מים תרמו-אלקטרי

מצנן מים לגידול הידרו

8. איוורור עילי

איוורור עילי של המאגר הוא פתרון אפקטיבי לשמירה על טמפרטורות המים הרצויות, אך יש לו את החסרונות שלו שכוללים בעיקר אידוי מים גבוה והעלאת רמת הלחות (רלוונטי מאוד אם מגדלים בחדר, ארון או אוהל גידול). האידוי יביא לכך שריכוז הדשן במים יעלה, מה שיצריך מכם מילוי תדיר יותר של המים. נציין שלא מדובר בפתרון היעיל ביותר מבחינת משאבים, אך הוא בהחלט עושה את עבודת שמירת הטמפ' כראוי וכשאין ברירה אז..

9. מלאו מים!

המיכל מלא רק במחצית הגובה והמים בו חמים? מלאו מים קרירים וטריים לאיזון הטמפרטורות! אמנם מדובר על טיפול נקודתי, אך בקיץ צמחי ירקות נוטים לשתות כמויות מים גדולות ומילוי תדיר של המאגר יסייע לשמירה על טמפרטורות מאוזנות יותר מאשר מילוי רק בעת הצורך (כשהמשאבה מחרחרת ומזכירה לך שהגיע הזמן). אל תשכחו שכשמוסיפים מים יש להוסיף דשן הידרופוני ולוודא כי הEC והחומציות מאוזנים כראוי.

מה השיטה שלך לשמירה על טמפרטורת המים או לקירורה? נשמח לשמוע מכם בתגובות!

תגובה 1

  1. הנחת מחזיר שמש לשמשת הרכב על מאגר המים עזרה לי להוריד את טמפ המים בכמה מעלות

השאר תגובה