המדריך המלא לגידול הידרופוני ביתי מוצלח במערכת NFT

20165
איך מגדלים חסות הידרופוניות במערכת NFT

שיטת הNFT, או בשמה המלא, הNutrient Film Technique, היא כנראה שיטת הגידול ההידרופונית הנפוצה ביותר בקרב המגדלים הביתיים. כמו בכל שיטת גידול, גם לNFT יש יתרונות, חסרונות, דגשים ונקודות שיש לקחת בחשבון. במדריך הזה ניקח אתכם שלב אחר שלב דרך ההבנות הנדרשות לגידול הידרופוני מוצלח במערכת NFT כולל תחזוקה ראשונית, שוטפת ובין מחזורית.

מה זה NFT?

NFT היא שיטת גידול פופולארית אשר מתבססת על הובלת מים רדודים דרך תעלות בהן יושבים שורשי הצמחים בכוסות רשת, באופן מחזורי, אשר מתחיל במאגר המים הראשי אליו מוכנסים דשנים הידרופונים שמספקים את המינרלים והמיקרו אלמנטים להם זקוקים הצמחים לתזונה והתפתחות תקינה.

מערכת הידרו NFT מדריך תחזוקה
במאגר יושבת משאבת מים (ראש כוח) אשר דוחפת את המים למקום הגבוה ביותר בתעלה, בעוד זוית של 2-5 מעלות וכוח הגרביטציה מחזירים את המים בחזרה למאגר וסוגרים מעגל מחזורי וחסכוני מאוד.
גידול הידרופוני בשיטת הNFT רווי בחמצן ומעודד צמיחה מהירה יותר היות ורק קצות שורשי הצמחים נוגעים במים, בעוד שאר השורש תלוי באויר עשיר בלחות וחמצן. בנוסף, במערכות NFT אנכיות נפילת המים מקומה לקומה יוצרת פכפוך אשר מעשיר אותם בחמצן.

בשיטת הNFT הצמחים נשתלים בכוסות רשת אשר מאפשרות אחיזה ויציבות לנוף הצמח, בעוד שורשיו גדלים בתוך התעלה וניזונים מזרם המים המעושרים לתוכו מתפתחים שורשיו.

יתרונות שיטת הNFT

ירקות הידרופונים גדלים בחממהאפשרי לבנות לבד

שימוש בחומרים זמינים שניתן למצוא ברוב הארץ ואפשרות להתאים אישית את המערכת לתנאי השטח, הופכים את השיטה לפרויקט DIY מקסים, שאלה בעלי התושיה והידיים הטובות יכולים בקלות יחסית ליישם בהתאם לחזונם ומטרותיהם. מגדלים ישראלים רבים הגדילו ורכשו צינורות UPVC לבנים עם מסנן UV, בעלי אסתטיקה נעימה יותר לעין מצינורות האינסטלציה הרגילים, תכננו, עשו רשימת קניות ובנו פרוייקטים הידרופונים יפהפיים לגידול ביתי שמוסיפים ירוק, מייצרים מזון ומעניקים להם תחביב מספק וכייפי במיוחד.

טיפ: בבואכם לבנות מערכת הידרופונית NFT קודם תכננו אותה לפרטי פרטים. הכינו שרטוט במידות מדוייקות אשר ידמה את המערכת על הנייר, קחו בחשבון שגובה התעלה המקסימאלית הוא הגובה אליו צריכת המשאבה לדחוף את המים וכי עליכם להשיג משאבה מתאימה. פרקו את השרטוט ל'רשימת קניות' הכוללת בבסיסה: מאגר מים, צינור הובלה גמיש 0.5 צול, תעלות PVC, אטמים למניעת נזילות, חבקים לתפיסת התעלות, זויות, מופות, משאבת מים, כוסות רשת וסטנד (או קיר). כמובן שניתן להוסיף מצוף פיצוי, טיימר ושלל אביזרים להקלת וייעול התחזוקה.

מדריך עשה זאת בעצמך לבניית מערכת הידרופונית בשיטת הNFT

היא באמת עובדת!

שיטת הNFT מיושמת לא רק במודלים ביתיים אלא גם בחממות מסחריות מסביב לעולם, המשמעות ברורה – השיטה פשוט עובדת. אם תעקבו אחר הוראות התחזוקה במדריך הזה, תשאפו ללמוד ולדעת, ותהיו קשובים לצמחים, אתם צפויים לקצור את פירות עמלכם בשמחה וסיפוק רב.

מגדלים (כמעט) כל מה שרוצים

רוצה מערכת תבלינים שתחסוך ממך את הביקור באגף ההוא בסופר? או אולי לגדל ירקות עונתיים כמו מלון, דלעת וקישואים שימלאו לך את המרחב בירוק, פריחה ואז גם בפירות עסיסיים? מערכות הידרופוניות מסוג NFT מאפשרות לגדל מגוון רחב מאוד של צמחים, החל מתבלינים פשוטים כמו פטרוזיליה, נענע, שמיר, מרווה, רוזמרין, כוסברה ועוד, דרך ירוקים כמו חסות, פאק צ'וי, קייל ומנגולד, ועד ברוקולי, קולורבי וכרובית בחורף וירקות קיץ עסיסיים כמו עגבניות, מלפפונים ואפילו אבטיחים. כמובן שניתן לגדל בה גם צמחי נוי, צמחי מרפא ופרחים מסוגים שונים.

טיפ: מומלץ לשתול במערכת אחת צמחים מאותה המשפחה כמו – עגבניות, חצילים ופלפלים ממשפחת הסולניים למשל, אשר להם שלבי גדילה דומים ודרישות מזון דומות, פעולה שתאפשר לכם להתאים את תהליך הגידול ותוכנית ההזנה במקסימום לצרכיהם. אם אתם מערבבים צמחים ממשפחות שונות, כמו סולניים ותבלינים, קחו בחשבון שלא תוכלו לרצות את כולם כל הזמן.

מצריכה רק מעט מקום

גם אם אין לכם גינה או גג, השיטה מאפשרת לגדל מגוון רחב של צמחים במינימום מקום. שיטת הNFT היא אולי השיטה המוצלחת ביותר ליישום הידרופוני אנכי, כאשר מערכות גידול שלמות הוקמו על קירות וכללו תעלות שהותקנו האחת מתחת לשניה במרווחים שיאפשרו לצמחים מספיק אור ומרחב כדי להתפתח, תופסות מקום של כבוד במרפסות פרטיות בעוד אינן תופסות כלל שטח רצפה למעט מקום מאגר המים.

חוסכת לנו

תנועת המים המחזורית והסגורה של המערכת מביאה לאידוי ואיבוד מים מינימאלי תוך הקצאתם לצמחים אותם ביקשנו לגדל בלבד, עובדה זאת מביאה לחסכון של 80%-95% לעומת גידול באדמה. בנוסף, המערכת חסכונית גם במצע גידול ובדשנים.

מאפשרת הצצה פנימה

לעומת מערכות אחרות שמשתמשות במצע גידול שהשורשים גדלים לתוכו, מערכת NFT מאפשרת לנו להיות בבקרה על התפתחות השורשים על ידי הוצאת כוס הגידול בעדינות ובחינתם. על ידי בקרת השורשים ניתן לזהות מחלות ובקטריות אם הצטברו או לגזום את השורשים אם גדלו מדי על מנת למנוע סתימות ונזילות.

חסרונות שיטת הNFT

זמן חסד קצר

החיסרון העיקרי של השיטה נעוץ בעובדה שהמים הזורמים מותנים באספקת חשמל סדירה, כך שבמקרה של הפסקת חשמל או אפילו משאבה שנשרפה, יש לצמחים רק כמה שעות מועטות של חסד לפני ששורשיהם יתייבשו והם ימותו.

טיפ: ניתן להחדיר לתוך תעלות הגידול רצועת צמר סלעים דקה לכל האורך שתשאיר את תחתיתה לחה ותאפשר לצמחים להמשיך לחיות לפרק זמן ארוך יותר.

שורשים גדולים צרות גדולות

גודלם של צינורות הPVC בהם משתמשים בגידולים ביתיים נעים בין 3 ל-5 צול, כאשר 4 צול הוא הממוצע השכיח ביותר שמעניק קוטר של 110 מ"מ בלבד. הבעיות עלולות לצוץ כאשר צמחים מפתחים מערכת שורשים מאסיבית אשר סותמת ומפריעה לזרימת המים וגורמת להצפה וסתימה של המערכת מצד אחד ומניעת מים מחלקו השני.

טיפ: עגבניות לרוב מפתחות מערכת שורשים גדולה מדי למערכת NFT המורכבת מצינורות 4 צול (ובנוסף מצריכות הדלייה מספקת) כך שאם לא בא לכם להסתבך – ותרו על שתילתן במערכת כזו, אך אם אתם מתעקשים, בצעו בקרה שוטפת על השורשים וקיצצו אותם בכמחצית מאורכם מדי שבועיים – שלושה.

יש גם צמחים שאי אפשר לגדל בה

למרות המגוון הבאמת רחב, לא הכל אפשר לגדל במערכת NFT הידרופונית. צמחי שורש כמו גזר, בטטה או סלק לא יכולים לצמוח באופן יעיל בNFT, כמו גם שיחים או עצים.

תנאים בסיסיים לגידול בNFT

בבואנו לשקול בניית או רכישת מערכת הידרופונית מסוג NFT עלינו לקחת בחשבון מספר תנאים בסיסיים שעלינו לספק:

  1. אזור מפולס – הגרביטציה היא גורם משפיע בפעילותה של כל מערכת NFT ותעלה בזוית של כ2 מעלות תאפשר את הזרימה המתאימה ביותר לגידול צמחים בשיטה זו. במידה והמערכת עומדת על מתקן ואינה מחוברת לקיר, עת מיקום המערכת עלינו לקחת בחשבון את הצורך באזור מפולס שיסייע למערכת לעבוד כסדרה.
  2. קירבה לברז מים – הצמחים שותים המון מים! על אף היותה של ההידרופוניקה חסכונית מאוד, בדגש על שיטת הNFT בה המים זורמים במעגל סגור ומתבצע מינימום בזבוז, הצמחים שותים יותר ויותר מים ככל שהם גדלים. אם אתם רוצים להימנע מעבודה מאומצת שכוללת סחיבת ליטרים רבים של מים, ודאו כי יש בקרבת המערכת ישנו ברז מים עם צינור שיקל עליכם את המשימה.
  3. מקור חשמל או פאנל סולארי – משאבת מים היא המכשיר החשמלי היחיד במערכת הידרופונית NFT ובלעדיו לא תוכלו לגדל בה (לעומת שיטת קראטקי). לכן, בעת בחירת המיקום המתאים קחו בחשבון נקודת חשמל, עדיף מוגנת ממים אם היא ממוקמת מחוץ לבית, אליה תחברו את המשאבה (ואולי גם את הטיימר ואבן החמצן, לא חובה). ניתן (ואף מומלץ) לספק חשמל באמצעות פאנל סולארי עם סוללה נטענת אשר יהפוך את המערכת לבת קיימא כמעט לחלוטין!
  4. מקור אור המתאים לדרישת הצמחים שאתם רוצים לגדל – אמנם זוהי נקודה שאינה ייחודית למערכת NFT אך חשוב לקחת אותה בחשבון לפני ביצוע החלטה על מיקומה. חישבו מה הצמחים שברצונכם לגדל ובידקו באינטרנט מה דרישות האור שלהם. בנוסף, החסה סובלת בקיץ והעגבניה מאכזבת בחורף, אם החלטתם לגדל בחוץ, מומלץ לגדל צמחים בעונתם כך שימקסמו את הפוטנציאל הגנטי שלהם.

    קריאה מומלצת עבורך:

הנבטת זרעים בצמר סלעים המיועדים לשתילה במערכת הידרופונית

מדריך הידרופוני למגדלים ביתיים


 

פעולות התחזוקה במערכת NFT

על אף ההשקייה האוטומטית והקלות היחסית בה ניתן לבנות ולהפעיל מערכת הידרופונית NFT, ישנן פעולות תחזוקה שחשוב להכיר ולפעול לפיהן על מנת שהגידול באמת יצליח.

גידול הידרופוני במערכת מרום NFT
מערכת הידרופנוית מרום. לחצו על התמונה לפרטים

הפעלת מערכת NFT בפעם הראשונה

  1. לפני שתילת הצמחים, מלאו את המאגר במים נקיים (לא חייב עד הסוף) והריצו אותם במערכת כשעתיים לפני השתילה על מנת שינקו אותה מבפנים.
  2. בתום הניקוי, עיצרו את פעילות המערכת, שיפכו את המים ומלאו מים חדשים.
  3. הוסיפו דשן לפי הוראות היצרן, סוג וגיל הצמחים שאתם רוצים לגדל.
  4. תנו למים לנוע במערכת כעשרים דקות עד שהדשן יתמוסס באופן שווה או ערבבו את המים במאגר היטב.
  5. בידקו את רמת החומציות במים ובמידת הצורך אזנו אותם ל 5.5-6.5.
  6. תנו למים לרוץ עוד כחצי שעה במערכת ואז הכניסו את השתילים.
  7. ודאו כי קצות שורשי הצמחים כולם נוגעים במים.
  8. אתם שותלים עגבניות, מלפפונים או צמחים מטפסים ומתפרסים אחרים? ארגנו להם הדלייה והכווינו אותם ככל שהם גדלים למקום שייעדתם עבורם עם תמיכה מתאימה.
  9. צרו טבלת מעקב שתספור את גילם של הצמחים ותתעד את המדדים שקיבלו במהלך גידולם על מנת להפוך את הגידול

תחזוקת מערכת NFT באופן קבוע

תחזוקת המערכת בשוטף ברמת הגידול הביתי צריכה להתבצע פעם – פעמיים בשבוע, באופן הבא:

  1. השלימו מים נקיים במאגר.
  2. בידקו את רמת הEC במים והשלימו חוסרים.
  3. מדי EC שונים בודקים גם את טמפרטורת המים, נצלו זאת כדי להבין האם יש צורך להוריד או להעלות את הטמפרטורה.
  4. בידקו את רמת החומציות ואזנו אותה.
  5. הסירו עלים יבשים או חולים מהצמחים.
  6. חפשו אחר מזיקים וטפלו בהם – חשוב לתפוס אותם לפני שישתלטו על הצמחים.
  7. כפי שהמלצנו כבר לפני, בצעו בקרה אחר שורשי הצמחים אחת לשבועיים-שלושה וגיזמו אותם במידת הצורך.
  8. בידקו את המשאבה אחת לחודש ונקו אותה מהצטברות מלחים וחומרים אורגנים.

פעולות שצריך לבצע בכל החלפת מחזור:

החלפת מחזור מתרחשת בעיקר בחילופי עונות כשהצמחים המניבים שבמערכת סיימו את עונתם ועומדים לפנות את מקומם לצמחים עונתיים חדשים. זוהי הזדמנות נפלאה לנקות ולטהר את המערכת מחיידקים שאולי הצטברו, ירקת, מחלות והצטברויות מלחים, על מנת שהגידול הבא יהנה מהתחלה חדשה ולא ינזק מזיהומים ומחלות שאולי השאיר הגידול הקודם.

  1. רוקנו את המערכת לחלוטין מצמחים
  2. רוקנו את מאגר המים, נקו והסירו הצטברויות מלחים ושאריות שורשים.
  3. נקו את התעלות באופן חיצוני בעזרת מטלית עם מים ואקונומיקה
  4. מלאו את מאגר המים במים נקיים עד שליש גובה ותנו להם לעמוד במשך שעה.
  5. הוסיפו למים במאגר מי חמצן 35% בריכוז של 3 מ"ל לכל גאלון (4 ליטר).
  6. חברו את המשאבה והריצו את המים במערכת ללא הפסקה למשך 4 שעות כך שהם יחטאו הכל.
  7. מומלץ להכין דלי מים עם מי חמצן בריכוז דומה ולהטביע את כל הכלים שעשיתם בהם שימוש במהלך הגידול כמו – משאבה, כוס המדידה, מזרקים, כוסות הרשת וכו' למשך 4 שעות ושיטפו אותם.
  8. את כלי המדידה שלכם, כמו מד הEC ומד הPH חטאו באיזופרופינול אלכוהול.
  9. המערכת והכלים שלכם נקיים ומוכנים לקלוט את הצמחים של המחזור הבא!

לסיכום רק נוסיף שגידול הידרופוני במערכת NFT הוא אחד הגידולים המהנים ביותר וכי הצמחים אוהבים מאוד את שיטת הגידול הזאת! התמקדנו במדריך הזה בפעולות הרלוונטיות והייחודיות למערכת NFT, במידה וזה הגידול ההידרופוני הראשון שלך, מומלץ להרחיב את הקריאה וללמוד על ההידרופוניקה בכללותה על מנת לקבל את התמונה המלאה באופן מקצועי ושלם יותר.

יש לך שאלות? רוצה לתת טיפים לקוראים שלנו? כתוב/כתבי לנו בתגובות

 

 

4 תגובות

    • שלום מיכאל,
      ניתן לשלב במערכת טיימר שיגרום למשאבה לעבוד חצי שעה ולנוח רבע שעה, אבל זה ממש לא חובה.

  1. אשמח לברר האם יש לכם ניסיון בהקמת מערכות גידול של 44 תאים אנכי במוסדות חינוך?
    אני מתעניינת עבור ביה"ס בבני ברק,
    תודה
    בתי

  2. בוקר טוב. נהניתי לקרא את ההסבר המפורט. תודה
    המערכת שלי עובדת מזה 3 שבועות ועלי החסה בהירים מדי
    וגם התותים סובלים לדעתי זה קשור לדשנים .תוכל גם לתת הסבר בתחום הזה? אילונדשנים? האם מותר להשתמש במה שיש בבית? כמה? מתי?
    תודה שוב חגית

השאר תגובה