מצע גידול הידרופוני: מה זה, תכונות נדרשות וסוגים

3844
קוביות צמר סלעים

ההחלטה התקבלה: אתה רוצה לגדל משהו עם המערכת ההידרפונית המגניבה ששמעת עליה. אולי כבר החלטת איזה סוג של מערכת ואולי עדיין לא, אבל בכל מקרה תצטרך לדעת באיזה מצע גידול להשתמש. מערכות הידרופוניות אינן עושות שימוש באדמה, עובדה שפותחת עולם חדש של אפשרויות כשאתה צריך לבחור את מצע הגידול המתאים מתוכו.

מה זה מצע גידול?

מצע גידול הידרופוני הוא חומר אינרטי נטול ערך תזונתי אשר משמש כמדיה להתפתחות שורשי הצמח ומהווה תחליף לאדמה בגידולים הידרופונים. ישנם סוגים רבים של מצעים כמו: צמר סלעים, פרלייט, ורמיקוליט, סיבי קוקוס, חצץ, חול, טוף ועוד.
את מצע הגידול שמים בתוך כוסות רשת או אדניות והוא מהווה גם את המדיום הפיזי שמעניק לצמח יציבות בעת הצמיחה.

מה התכונות הנדרשות ממצע גידול הידרופוני?

התכונות הנדרשות ממצע הגידול שלנו הן שילוב התכונות שדורש הצמח שבחרנו לגדל בשילוב המערכת בה אנו מגדלים אותו. לרוב הצמחים אותן דרישות כלליות אשר יסייעו להם לשאוף אל השגת מקסימום הפוטנציאל הגנטי שלהם: אווריריות שתסייע לקליטת חמצן חיוני באזור השורשים ותמנע ריקבון, ואחיזה טובה שתאגור בפלטפורמת הגידול את הנוזלים והחומרים התזונתיים ותהפוך אותם זמינים לצמח.

באופן כללי ישנו מרכיב נוסף בבחירת מצע שתילה לגינון המסורתי שאנו משלימים באופן שוטף בגידול הידרופוני והוא פוריותה ועושרה התזונתי של האדמה. בשל העובדה שבגידול הידרו אנו משתמשים במצע מנותק נטול ערך תזונתי עלינו להשלים את צרכיהם התזונתיים של הצמחים על ידי דשנים הידרופונים מתאימים

סוגי מצע בסיסיים להידרופוניקה

1. מצע קוקוס

recovergreenroofs.com

מצע קוקוס הוא המצע ה'ירוק' והידידותי ביותר לסביבה ויתכן ששימוש בו הוא בעל הנזק הנמוך ביותר לאקולוגיה העולמית. הוא מורכב מסיבי קליפות קוקוס שנזרקות מתעשיית הקוקוס מה שהופך אותו ל-100% אורגני. תפקידה של קליפת הקוקוס בטבע להגן על זרעי הקוקוס מהשמש החמה ומהמים המלוחים בעת שהם מופרים ומתפתחים לפרי. באותו האופן, מצע קוקוס מסייע לזרעים ונבטים להתחיל היטב בעוד הוא מגן עליהם מהתפתחות פטריות ומליחות.

מצע הקוקוס גם מצטיין ביחס הנהדר בין מים לאויר שהוא סופח לתוכו ואחיזתו הנפלאה את המים. למעשה, אחיזת המים הגבוהה שלו הופכת את המצע לבחירה לא נכונה עבור מערכות ריקון והצפה בעוד שהוא מושלם למערכות טפטוף הידרופוניות.

2. מצע צמר סלעים

/www.mosesong.com עגבניות במצע צמר סלעים

צמר סלעים הוא חומר שעשוי מסלעים שהומסו ונמתחו אל סיבים ארוכים ודקים שיוצרים מצע דמוי צמר שדומה מאוד לפייבר-גלאס (סיבי זכוכית לתעשייה). זהו מצע שכיח למדי שנמצא בשימוש החל משלב ההנבטה ולאורך כל תהליך הגידול של הצמח. כמו מצע הקוקוס, גם לצמר הסלעים אחיזה נהדרת של מים הודות לטבעו הסיבי.

לצערנו, זהו חומר בלתי מתכלה ולכן קשה מאוד להפטר ממנו לאחר השימוש, ובנוסף האבק שנוצר מצמר סלעים חדש לחלוטין עלול להזיק לבריאות. בטרם השימוש וממש לאחר פתיחת האריזה, עליך קודם כל להטביע ולהספיג אותו במים עמוקים בעלי חומציות מאוזנת ולנקז תוך שאתה לובש הגנה לעיניים ולנשימה.

הצמר סלעים מגיע במגוון גדלים וצורות ויכול לשמש כמצע גידול במערכות הידרופוניות מסוג טפטפות, כמדיום מקבע ופלטפורמת הנבטה נוחה במערכות מסוג NFT, מערכות אירופוניות ועוד.

3. מצע הידרוטרון – כדורי חימר

הידרוטון זול כדורי חימר מותפחים מצע גידול הידרופוניהידרוטרון הינו מצע כדורי חימר אשר הורחבו והוקשו לצורתם העגולה ומלאת הנקבוביות והוא מהווה את אחד ממצעי הגידול הפופולאריים ביותר לגידול הידרו. ההידרוטרון מתנקז במהירות, בעל חומציות נייטרלית, נטול השפעה תזונתית על הצמחים ושומר על סביבה 'נקייה'.

שלא כמו מצעים אחרים, מצע ההידרוטרון ניתן לשטיפה ושימוש חוזר, עובדה שבעצם חוסכת כסף לטווח הארוך. הנקבוביות בתוך הכדורים מרחיבות את שטח הפנים ומסייעות באחיזת חמצן וצורתו העגולה של המצע משאירה מספיק חללים פתוחים לצמיחת שורשים ומאפשר ניקוז קל ומהיר במערכות מסוג הצפה וריקון.

ניתן לשלב הידרוטרון וקוקוס ביחס של 50%-50% לתערובת 'נושמת' בעלת יכולת אחיזה טובה למים. שימו לב: מיטות מלאות במצע הידרוטרון כבדות במיוחד!

4. מצע פרלייט וורמיקוליט

http://brisbanelocalfood.ning.com שעועית במצע ורמקוליט

 מגדלים רבים משתמשים בתערובת הידרופונית דמויית אדמה אשר מכילה שילוב של פרלייט יחד עם סיבי קוקוס או ורמיקוליט ויש את אלה שמעדיפים להשתמש בהם בנפרד. גם הפרלייט וגם הורמיקוליט הם חומרים סינטטיים מאווררים שמתנפחים (יחסית) על ידי תהליך חימום שיוצר חומר נקבובי וקל מצויין לאחיזת חמצן במצע הגידול.

למצע הגידול המשולב רבים מיתרונות הקוקוס שכוללים ספיחה מצויינת של מים וחמצן, אך שימוש במצע בכל מערכת הידרופונית שהיא יצריך פילטר טוב שיסנן את כל החלקיקים הקטנים במחזוריות.

תגובה 1

  1. תודה!
    מה לגבי טוף?
    בגידול על הידרוטון בלבד יש סכנה שלא תהיה אחיזה מספקת של מים? (מערכת טפטוף)

השאר תגובה