פריחת הזהב הירוק | תעשיית הקנביס צומחת במהירות

1027
לגליזציה של קנביס מריחואנה תעשייה משגשגת

זה אולי הצמח הכי שנוי במחלוקת; לכולם יש דעה עליו, יותר ממליון אנשים בישראל צורכים אותו, חולים נעזרים בו, מחוקקים נבהלים ממנו, אבל מסתמן שדווקא בתחום הכלכלי, זה שמתרגם את הצמח הזה לכסף – מאוד אוהבים אותו.

בשנים האחרונות זוכה צמח הקנביס להמון תשומת לב. נדמה שהתפתחות האינטרנט, הנגישות למידע ועלייתן של הרשתות החברתיות גרמו לתגובת שרשרת של חשיפות מדעיות והפרכות מיתוסים. את מה שלפני 5 שנים עשו אזרחים רבים ברחבי העולם במחשכים, הם היום עושים לאור היום – וגאים בזה.

ההסטוריה של הקנביס

לקנביס הסטוריה ארוכה ומסועפת, לפני שהמערב החל במהלך הוצאת הצמח מהחוק והכנסתו לחוק הסמים המסוכנים, נעשה בו שימוש נרחב במגוון תרבויות שונות החל מהסינים, דרך היוונים והרומאים ועד לאימפריות האיסלמיות. הקנביס מוזכר בתנ"כ ב-5 ספרים שונים, ישנם ממצאים לשימוש בצמח בטקסים מיסטיים ולשימוש אישי כאחד. בשנת 2008 נמצאה שקית הקנביס העתיקה בעולם, בת 2700 שנים, בקבר במדבר גובי אשר חוקרים טוענים מניתוח כימי וגנטי שכמות החומר הפעיל בה דומה לזה שניתן למצוא היום במחוזותינו.

למרות היות צמח הקנביס ואחיו צמח ההמפ נפוצים ברחבי העולם לאורך ההיסטוריה, דווקא ליבשת אמריקה הצפונית הוא הגיע די לאחרונה. רק אחרי שנת 1910, כאשר מקסיקנים רבים עלו לארה"ב והביאו איתם את הצמח האהוב עליהם, הוא החל להטמע בתרבות המקומית. הקנביס הפך לסמלם של המהגרים המקסיקנים והתקשר לסמל סטטוס 'נחות', עם הזמן החלה הדמוניזציה שבאה לדחוק את הקנביס יחד עם המהגרים המקסיקנים החוצה מהתרבות האמריקאית. בשנת 1930, על אף היותו תרופה ומשכך כאבים ללמעלה מ-110 מחלות, הוצא הקנביס מחוץ לחוק בארה"ב והוכנס לאמנת הסמים של האו"ם אשר הפקיעה את מעמדו החוקי בעולם.

מסם מסוכן לצמח מן המניין

על אף שהאיסור על השימוש בקנביס החל בשנות ה-30, דווקא העשור האחרון הביא איתו בשורות רבות לחולים ולחובבי הצמח. מדינות רבות ברחבי העולם הכירו בתועלתו הרפואית ואיתם נמנית גם ישראל אשר מהווה את חזית המחקר המדעי בתחום. אך למרות שעל הנחת שמביא הצמח לחולים לא ניתן יותר להתווכח, האבולוציה של החוקתית שלו לא נעצרה כאן. לאחרונה אנו עדים לתפיסה שהופכת רווחת יותר ויותר אשר מבצעת נורמליזציה לצמח ומודה שמדיניות ההפחדה שהייתה נהוגה עד כה אין בה כדי לסייע למנוע את תופעות הלוואי השליליות, אלא להפך – להקצין, להגדיל ולהרע אותן.

מדינות אחדות עשו צעד אמיץ ושאפתני בדרכן לביצוע לגליזציה מלאה בביתן, החל  מאורוגוואי, אלסקה, קולורדו, פורטלנד ועד וושינגטון. כולם ברחבי העולם נשאו עיניהם לצפות במדינות הללו ביום שאחרי על מנת לראות איך 'נופלים עליהן השמים', אך נראה שדווקא הדבר ההפוך קרה – השמיים לא נפלו, אלא הוכיחו פעם נוספת שאפילו הם כבר לא הגבול. צפו בכתבת סיכום שנת הלגליזציה בקולורדו.

 

החקלאים המודרנים יוצאים מהארון

על נפלאות הלגליזציה והפריחה הכלכלית שהיא יכולה להביא עימה נרחיב עוד מעט, אך לפני כן אנו רוצים להציג בפניכם את החקלאים המודרנים, אלה שהפכו את המשמעות של המושג 'הידרו' השכיח לסמל לאיכות ולשם מותג  ולא לקיצור שמה של שיטת הגידול האהובה עלינו – ההידרופוניקה.

אנו מודים, כשהקמנו את Nature Tech לפני 4 שנים וחלקנו עם חברים ומשפחה שברצוננו להביא את מהפכת ההידרופוניקה לישראל, התגובות התחלקו לשתיים, היו את אלה שקרצו בבדיחות והיו את אלה שהרימו גבה בדאגה, אבל כולם כאחד שאלו בתמיהה – הידרו?!

האסוציאציה הראשונה שעולה במוחם של אנשים כשהם שומעים את המונח 'הידרו' הוא צמח הקנביס הידוע לשמצה ואין זה משנה אם בכוונתך לגדל עגבניות וחסות.

בתור חקלאים מודרנים שמעריכים עבודת גידול טובה ומיצוי מקסימאלי של פוטנציאל הצמח אנו מעריכים שלא סתם קיבל הצמח את שמה של שיטת הגידול המצויינת הזו, היה עליו להצטיין, היה עליו לגדול במערך טכנולוגי מסונכרן והרמוני, היה עליו למקסם את השפעתו ויחד עם כל זה – היה עליו לגדול במחשכים מחוץ לאורו הבוטח של החוק.

גם היום, לאחר שמגדלים רבים אשר פעלו ככנופיות מן המניין במערך גידול ומסחר מאורגן, קיבלו את ההתוויה הבוטחת של החוק ואת האישור לגדל את הקנביס, ממשיך מונח ה'הידרו' לככב בתחום כתו תקן לאיכות.

אותם חקלאים שעד לפני רגע הוגדרו כפושעים, יכולים עכשיו לעמוד זקופים ומלאי גאווה משום שמתוך הקושי והאתגר הם הצליחו לגדל במרכזי הערים, בשיטה טכנולוגית מתקדמת, את הצמח האהוב והשנוא ביותר שממש לאחרונה מתחיל להדבק אליו שם חדש – הזהב הירוק.

צפו בדוקומנטריה על פעילותם של גדלני הקנביס בקנדה

 

הזהב הירוק

הלגליזציה שהוטמעה לאחרונה במספר מדינות בארה"ב הביאה איתה דו"חות וסיכומי שנה מכל תחום אפשרי – החל מהירידה בתאונות הדרכים, בפשיעה, בבזבוז כספי המיסים, דרך הירידה בצריכת הקנביס ע"י בני נוער ועד לתועלות הכלכליות והפוטנציאל האדיר שבתחום.

נראה שמהרגע שהצמח הזה יצא מידיהם של הכנופיות המקסיקניות וסוחרי הסמים ונכנס לידיהם של בעלי עסקים וחקלאים מקומיים – הכל השתנה.

איסוף המדדים עדיין בעיצומו, ועל אף הנתון המעודד של צמיחת שוק הקנביס ב78% בשנה בלבד, צפוי התחום לגדול ולספק פרנסה רבה לאזרחים ולממשלות אשר החליטו יחד להביא עליהם את הלגליזציה.

לאחרונה התרחשו שני אירועים קטנים/גדולים אשר מהווים סימן דרך חשוב בתחום; הראשון הוא העובדה שלאחר שנה בלבד של לגליזציה ממשלת קולורדו מחזירה לתושביה מיסים משום שעברה את תקרת המס שקבעה לעצמה ממכירת קנביס, והשני הוא הנפקתה של חברת הקנביס הראשונה בבורסה.

שני אירועים אלה מסמלים את הרווח משני מתרסים שונים – זה של המדינה, אשר מאפשר לה להרוויח סכומים אדירים ממיסוי המריחואנה, וזה של עסקים ומשקיעים אשר צצים כמו פטריות אחרי הגשם ומבקשים לנגוס בעוגה החמה והמתוקה הזו.

 

לסיכום, נראה שדווקא צמח קטן שהיה בשימוש נרחב לאורך ההסטוריה, יכול להיות אור בזמנים של כלכלת חוב שעוד מעט בולעת את עצמה כמו חור שחור. הקנביס נותן תקווה כלכלית כמו צבע חדש שלא ראינו מעולם ופתאום צובע את עולמנו בהנאה גדולה. זהו תחום חדש בתעשייה שיכול לגלגל מליארדים שעד כה הלכו לשוק השחור ולפושעים, אלה כספי מיסים שיושקעו בתבונה, אלה אלפי עבודות חדשות, אלה חקלאיים שלאור היום יוכלו לתת לגידוליהם את כל שהם צריכים כדי לגדול למקסימום הפוטנציאל הגנטי שלהם והזרוע עוד נטויה.

 

השאר תגובה