מדריך ייחור הידרופוני: כל התנאים החשובים ליחור מושלם

5923
לקיחת יחורים הידרופונים - המדריך לתנאים הטובים
קרדיט: http://bigbudsmag.com

תהליך לקיחת ייחורים הידרופונים דורש מהמגדלים מיומנות טובה, הכנה קפדנית וידע טרם ישלפו את סכין הניתוחים ויתחילו לחתוך ענפים ללא הכרה. למעשה, ישנם תנאים מדוייקים הכרחיים לגידול תקין של ייחורים שאם לא יתקיימו, צפויים למגדלים אחוזי הצלחה נמוכים ואכזבה רבה. כדי להימנע ממצבים מצערים כמו אלה ריכזנו עבורכם את התנאים הנדרשים והמלצות פרקטיות ליישום. בהצלחה!

מה זה ייחור?

מדריך המפרט את התנאים הנדרשים ללקיחת ייחורים בשיטת הידרו
קרדיט: advancednutrients.com

נתחיל מההתחלה: יחור הוא תא בודד או ענף צעיר אשר נלקח מצמח אם במטרה לגדל ממנו צמח חדש. כמעט לכל צמח שמורה היכולת להוציא יחורים וכל ייחור מכיל בתוכו את הDNA המדוייק של צמח האם ממנו נלקח ולכן אם גם יגודל בתנאים זהים גם זהה בתכונותיו לצמח האם המקורי.

היחור הראשון (או הדור הראשון) שנלקח מצמח האם נקרא C-1, כאשר היחור שילקח ממנו יקרא C-2 וכן הלאה. ניתן להוציא ייחורים גם 20 דורות קדימה מבלי לפגוע בגנטיקה של צמח האם המקורי שהונבט מזרעים.

הגנטיקה של צמח האם

אחד הפרמטרים החשובים ביחור מוצלח הוא צמח אם בעל גנטיקה טובה. צמח אם בריא נותן בסיס טוב ליחורים הנלקחים ממנו, ובעזרת פרקטיקה נכונה ומתן תנאים מיטביים, יגדל למקסימום הפוטנציאל הגנטי שלו.

בשל העובדה החשובה הזו, אם היחורים ילקחו מצמח בעל צמיחה חלשה או בעל רגישות למחלות הם יגדלו יחד עם החסרונות הללו ויהיו בעלי הצלחה נמוכה.

המלצה: טפחו כמה צמחים פוטנציאלים וביחרו צמח אם חזק ובריא במיוחד בעל גנטיקה טובה, אשר ממנו ילקחו ייחורים באופן שוטף.

מתי לקחת יחורים מצמח האם?

ניתן לקחת יחורים בכל שלב מכל צמח, אך אם נעשה שימוש בצמחי אם שגודלו במיוחד ללקיחת יחורים, עליהם להיות בני עשרה שבועות לפחות, משום שרקמות צעירות ורכות לא משרישות היטב יחסית לרקמות בוגרות יותר.

שכבת התאים בצמח אשר אחראית על הצמיחה נקראת קמביום והיא אחראית על התחלקות התאים ועל ההשרשה. למען ביצוע יחור מושלם מומלץ ששכבת הקמביום בצמח תהיה בריאה ובשלב צמיחה פעיל ומתקדם.

חשוב להבהיר שיחור הוא המשך רציף של צמח האם ולכן אם נלקח לדוגמא מצמח בן 4 חודשים, יתנהג באותו האופן ויהיה בעל אותם מאפייני גיל.

המלצה: יומיים – שלושה לפני לקיחת היחורים בצעו 'שטיפה' לצמח האם והשקו אותה במים בלבד עם PH מאוזן על מנת לנקות ממנה את החנקן ולעודד בכך השרשה קלה יותר לייחורים.  בנוסף, קחו יותר יחורים מהנדרש והשאירו את החזקים ביותר שנקלטו הכי טוב.

באיזה מצע גידול להשתמש?

באיזה מצע גידול הידרופוני כדאי להשתמש בעת לקיחת ייחורים

מצעי הגידול השכיחים ביותר לגידול הידרופוני של יחורים הם קוביות כבול דחוס, קוקוס, פרלייט, ורמקוליט וקוביות צמר סלעים. כבול הינו מצע 100% אורגני בעל ספיחה נהדרת ואחיזת חמצן טובה, בנוסף התאים המתפרקים ממנו הוא מורכב מפרישים הורמוני השרשה באופן טבעי שמסייעים להשרשה מהירה. שאר מצעי השתילה ההידרופונים מתהדרים גם כן בספיחה טובה של מים ואווריריות מספקת, אך אין להם שום תרומה תזונתית או הורמונלית ליחור, פרט להורמון שתוסיפו בעצמכם.

הערה: רוב מצעי הגידול צריכים השרייה במים עם PH מאוזן (5.5-5.8) טרם שתילת היחורים.

המלצה: אם בחרתם בפרלייט, קוקוס או ורמקוליט השתמשו בכוסות פלסטיק מחוררות בתחתית על מנת להחזיק את המצע והייחור בתוכו. אם בחרתם בצמר סלעים או כבול חוררו פתח קטן ליחור טרם העברתו ונסו להמנע מללחוץ או לדחוס אותו בכח פנימה.

נקיון וסטריליות

מה צריך לעשות כדי למנוע זיהומים ומחלות בייחורים
קרדיט: 420magazine.com

יחורים הם צמחים פגיעים שסבלו ממש לאחרונה מטראומה נוראית אשר הפרידה אותם מצמח האם ומאלצת אותם לשנות את מהות ההתפתחות שלהם מעלה או ענף לשורש. התהליך פוגע ב'מערכת החיסונית' של היחור ומחלישה אותו אל מול חייקדים, מחלות ופטריות ואלה עלולים להביסו במהירות אם לא נקפיד על תהליך עבודה נקי וסטרילי.

המלצה: חיוני מאוד לחטא את כל כלי העבודה טרם השימוש בהם. נגבו את הסכין באלכוהול, חטאו את הכוס הקטנה שתשמש אתכם להורמון ההשרשה, בנוסף עברו על משטח העבודה, הפרופגייטור ואפילו חטאו את ידיכם. תנו להכל מספר שניות להתייבש ואז תוכלו להתחיל לעבוד.

הורמון השרשה

כיצד מסייע הורמון השרשה לייחור תקין
קרדיט: shroomery.org

לסיוע בתהליך ההשרשה של היחורים ניתן להשתמש בהורמוני השרשה אשר לרוב משפרים משמעותית את אחוזי ההצלחה. ההורמונים מגיעים במגוון צורות כמו אבקה, ג'ל ואפילו נוזל בהזרקה.

תנאים לגידול היחור ההידרופוני

מדריך תנאים מפורט ללקיחת ייחורים הידרופונים
קרדיט: gorillagardener.
  1. רטיבות המצע וPH

זה אולי סעיף קליל ופשוט להבנה, אבל זו גם אחת הטעויות הנפוצות בקרב מגדלים. יחס המים מול החמצן במצע הגידול משחק פרמטר קריטי בקליטת הצמח ובעידוד שכבת הקמביום ליצור שורשים. השקייה מוגזמת חונקת את התאים ולבסוף תביא לריקבון במקום לצמיחה.

לשם מתן מדד כללי: קוביית צמר סלעים בגודל של 4*4 ס"מ צריכה לשקול כ40 עד 45 גרם כאשר רטובה.

המלצה: עליכם להשרות את מצע הגידול במים (עדיף מזוקקים) ברמת חומציות (PH) שנעה בין 5.5-6.5, במידה ומצע הגידול שלכם הוא צמר סלעים, על ההשרייה להמשך בין 4 ל-24 שעות ועל המים להיות ברמת חומציות שנעה בין 4.5-5.3.

  1. לחות

טפחו את היחורים בסביבה לחה. לחות גבוהה מאפשרת לייחורים לספוג ולאגור לחות בתוך ובאמצעות רקמות העלים. זה מסייע רבות בהפחתת לחצים על הצמח ועידוד צמיחה בריאה ואחוזי הצלחה גבוהים.

לחות נמוכה עלולה לגרום לאיבוד נוזלים בהתאדות והתייבשות.

המלצה: השתמשו ב'פרופגייטור' (יחידת גידול סגורה בעלת מכסה סגור) על מנת ליצור סביבה בעלת לחות גבוהה ופיתחו אותו פעם ביום למספר דקות בודדות.

  1. טמפרטורה

גם יחורים רגישים לטמפרטורות גבוהות או נמוכות מדי ומומלץ לייצב עבורם סביבה בעלת חום שנע בין 24-28 מעלות צלזיוס, כאשר 26 מעלות כנראה תהיה הטמפרטורה האידאלית.

המלצה: ניתן ליישם את הטמפרטורות הרצויות בעזרת שטיחוני חימום מבוקר או על ידי מערכות אירופוניות לגידול יחורים אשר בהן טמפרטורות המים מראש מכויילות לטמפרטורה הרצויה.

  1. רמת חומציות ( ערך הגבה PH)

PH, כפי שהוסבר במדריכים הידרופונים קודמים, זו רמת החומציות במצע הגידול ו/או בתמיסה התזונתית והוא נע בין הרמה החומצית ביותר לאלקליינית ביותר. ליחורים ישנו טווח חומציות אופטימלי אשר מאפשר להם צמיחה מהירה והתפתחות תקינה.

המלצה:  בכל פעם שאתם מוסיפים מים מומלץ שהם יאוזנו מראש ברמת חומציות שנעה בין 5.5-5.8 (מעט חומצי).

  1. תאורה

לאחר לקיחת היחורים יש לספק להם תאורה רצופה 24 שעות ביממה. ניתן לשים את הפרופגייטור על אדן החלון במהלך היום ולהאיר את היחורים עם פלורסנט בלילה (אור לבן).


 

 

לסיכום:

  1. יחור הוא שכפול גנטי של צמח האם, אלא אם נחשף לתנאי גידול שונים.
  2. יש לבחור צמח אם בעל איכויות גנטיות גבוהות.
  3. יש לקחת יחורים מצמחי אם בני 10 שבועות לפחות
  4. מצעי גידול הידרופונים לרוב נייטרלים מבחינה תזונתית או הורמונלית ומהווים פתרון פיזי לאחיזת השורשים ומדיום סופח מים ויש להשרותם מס' שעות לפני השימוש.
  5. בשל מצבם הרגיש של היחורים מומלץ לחטא את כל הכלים ולעבוד בסביבה סטרילית ונקייה.
  6. מומלץ להשתמש בהורמון השרשה לשיפור אחוזי הצלחה.
  7. בעת גידול היחור מומלץ למלא אחר העקרונות הבאים: יחס מים / חמצן מאוזן במצע, סביבת לחות גבוהה, טמפרטורה בין 24-28 מעלות צלזיוס, רמת חומציות 5.5-5.8 ו24 שעות תאורה ביום.

 

3 תגובות

    • ההבדל הוא בDNA של הייחור.
      ייחור שנלקח מזכר יהיה זכר וייחור שנלקח מנקבה יהיה נקבה, למעט מקרים יוצאי דופן כשהצמח משנה את מינו.
      הייחור יתן פרי במידה וצמח האם ממנו נלקח נתן פרי.

השאר תגובה