גאוני: שלט חוצות אקולוגי מייצר מים, מטהר אויר ומגדל חסות

803
שלט חוצות לימה פרו מייצר מים מטהר אויר מגדל חסות הידרופוניות

בואו נודה על האמת, בשביל חברות הפרסום אנו שווים הרבה מאוד כסף והסיכוי שבדרכנו הביתה מהעבודה לא נחלוף על שלט חוצות צעקני הוא נמוך כמו הסיכוי שנגלה בונוס ענק בתלוש משכורת רק כי אנו אנשים טובים. אבל אולי אם כל הפרסומות שממטירים עלינו היו מגיעות ממקור כמו שלטי החוצות האקולוגים שיצרו סטודנטים מלימה בפרו, לא היינו מתנגדים כל כך, שכן סוף סוף הפרסום עובד בשבילנו.

בלימה, עיר הבירה של פרו, פועלת אוניברסיטת UTEC להנדסה וטכנולוגיה שחשבה על דרכים יצירתיות במיוחד לפרסם את מועדי פתיחת ההרשמה לשנות הלימודים מ2013 עד 2015. בכל פעם שזמנו של קמפיין חדש לעלות לאויר הגיע, חשבו באוניברסיטה על אתגר קיים בלימה שמצריך מענה טכנולוגי והינדסו לו פתרון לטובת התושבים המקומיים, התוצאות לא פחות ממדהימות.

מי שתיה מהאויר באמצע המדבר

הסטודנטים באוניברסיטת UTEC להנדסה וטכנולוגיה בלימה שבפרו, מודעים היטב לקשיים איתם מתמודדים תושבי המדינה שלהם. לימה, עיר הבירה של פרו והשניה בגודלה במדינה, ממוקמת במרכזו של מדבר צחיח שגשם יורד בו רק לעיתים רחוקות, רחוקות כל כך, עד כי כמות הגשם השנתית מסתכמת ב-4 ס"מ בלבד. בשל חוסר ברירה, לימה מתחזקת מצב מתמשך של בצורת והתושבים נאלצים לחפור בארות מזוהמים ולהשתמש במים מלוכלכים באופן יומיומי.

אבל הסטודנטים שמו לב לעובדה חשובה בנוגע לאקולוגיה של האזור שגרמה להם לחשוב על פתרון שלט החוצות; הלחות הממוצעת בלימה גבוהה מאוד ומגיעה לרמה של 98 אחוז, המשמעות של זה כמובן היא בלתי נמנעת – האויר מלא במים.

העובדה הפשוטה הזו הובילה בסופו של דבר להמצאה שתוכל לשפר את חייהם של תושבים רבים ברחבי העולם שסובלים ממצוקה דומה. הפתרון שהסטודנטים הגו הוא לוח חוצות ענק שמסוגל למשוך לחות מהאויר, להעביר אותה דרך פילטרים ואוסמוזה הפוכה ובסוף להוציא מי שתייה נקיים מברז בתחתית השלט.

לשלט חמישה מאגרים כאשר כל אחד מהם מכיל 20 ליטר של מים. לאחר תהליך הפילטור והטיהור, המים מהמאגרים הללו מגיעים למאגר מים נקיים אחד גדול שבשלושת החודשים הראשונים הפיק יותר מ- 9450 ליטר. כמות כזו של מים מספיקה למאות משפחות לחודש שלם.

אמנם המטרה המקורית והאצטלה בגינה כביכול נהגה הרעיון היה למשוך סטודנטים חדשים להצטרף לאוניברסיטת UTEC באמצעות שלט החוצות הענק והייחודי, אך במקרה הזה מדובר בפרסום שמניב לכל תושבי האזור את האלמנט הבסיסי ביותר לחיים – מים.

1,200 עצים בשלט חוצות אחד

זה לא נגמר כאן, לאחר הקמפיין המוצלח של שלטי החוצות פנו התלמידים באוניברסיטה להנדסה וטכנולוגיה לנושא אחר וכאוב לא פחות – זיהום האויר. בסרטון מטעם האוניברסיטה מסבירים כיצד עבודות הבניה הרבות שמתבצעות בעיר לימה ככלל ובמתחם הקמפוס בפרט תרמו רבות לערפיח כבד שמזיק לבריאות ומגביל את הראות, וששוב, הפתרון שיישמו הסטודנטים הוא לא אחר מאשר עוד שלט חוצות ענק – עם טוויסט קצת אחר.

שלט החוצות החדש מנצל את הלחות של לימה ואת יכולותיו הקודמות של השלט למשוך אליו את המים באויר, על מנת לתפוס גם חלקיקי אבק ולכלוך ולהעביר אותם דרך פילטר מים אל הצד השני בו האויר יצא נקי מערפיח וחלקיקי לכלוך. לפי דוברי האוניברסיטה, שלט חוצות אחד שווה ערך ביכולות הטיהור שלו ליותר מ-1,200 עצים. שלט החוצות מוקם במרכז מתחם בניית הקמפוס החדש באוניבסיטה ומספק 100,000 מטרים מעוקבים של אויר נקי לעובדי הבניין מסביב.

נכון, הפחתת כמות הפחמן דו חמצני (CO2) בהחלט צריכה לקבל עדיפות בסדר היום האקולוגי והטכנולוגי, אך אם מתחשבים בעובדה שבייג'ין הייתה כל כך מאובקת בחורף הקודם עד כדי כך שניתן היה לראות את השמיים רק דרך שמש מזוייפת בשלט חוצות, ניתן להבין שאנו צריכים את כל העזרה שאפשר לקבל, גם אם היא רק מנקה את הערפיח מהאויר וחושפת פיסת שמיים.

2,448 חסות מהאויר

לקראת פתיחת תקופת ההרשמה לאוניברסטאות בשנת 2015 חיפשה שוב UTEC אתגר מקומי שמצריך מענה הנדסי. אמנם בעיות לא קשה למצוא, אך לדעת הסטודנטים הדחופה מבינהם היא העובדה שרוב שטחי הגידול באזור בוג'מה שבלימה מזוהמים הודות למי השקייה מלאים בארסן, עופרת וקדמיום. ירקות שנשתלו באזור זה סופחים את הרעלים מהמים ומהאדמה והמתכות מועברות ישירות לעלים, מה שהופך את רוב הירקות בלימה למזוהמים.

הפתרון שנמצא לבעיה החמורה הזו טמון בשילוב בין שלט החוצות שמושך אויר לח ופולט מים נקיים לבין שיטת ההידרופוניקה. לצורך הפרוייקט הקימו מטעם האוניברסיטה ניסוי פיילט עם חסות.

בפרוייקט נעשה שימוש ב-10 פילטרים, 48 צינורות ומערכת טפטפות (בקונסטרוקציית NFT) שייצרו 2,448 ראשי חסה בריאים וטריים בשחולקו בחינם בכל שבוע למשך חודש לכל מי שהביע עניין בחווה הקטנה שהוקמה מתחת לשלט החוצות המיוחד הזה.

מעבר לעובדה שהפרוייקטים הנפלאים הללו מגייסים את הסטודנטים למען עזרה משמעותית לתושבים המקומיים בדרך אקולוגית, הם גם מוכיחים שבעידן הטכנולוגי לכל בעיה יש פתרון ישים, ומעודדים הצטרפות מוחות חדשים למעגל הלימודים ולבסוף גם למעגל העשייה.

השאר תגובה