לא רק פסטות ושימורים: מאות גינות ירק ביתיות הוקמו בצל משבר הקורונה

6630
הידרופוניקה בנייצ'ר טק
גידול הידרו בבית במערכת הידרופונית אנכית

מי חשב לפני חודשיים שגידול מזון בבית יהפוך להיות צורך קיומי ממשי? עם וירוס הקורונה שמפיל את השווקים, משתק את אורח החיים המודרני ומבודד מיליונים ברחבי העולם, דווקא גינות הירק הביתיות הופכות עכשיו למזור להרגעת הנפש ומתן ביטחון תזונתי למשפחות וקהילות שלמות. על המותרות שהפכה לצורך בסיסי בכתבה.

וירוס הקורונה שינה את המציאות בבת אחת. מהרגע שסין, המפעל העולמי שותק, שרשרת האירועים שהתרחשה וממשיכה להתהוות רק מבהירה יותר ויותר כמה שברירי אורח החיים המודרני, שבמקום להסתמך על קהילה, משאבים ותוצרת מקומית, מייבא את רוב צרכיו ממעבר לים.

השווקים סופגים הפסדים, מספר הנדבקים והמבודדים ממשיך לעלות ופאניקה נרשמת ומובילה להרגלי קנייה חדשים שכוללים בעיקר מזון, תרופות וחומרי ניקוי. עם גלי פיטורים ומשבר שנמצא עוד לפני שיאו, זהו זמן בו משמעת כלכלית היא צורך מרכזי של מרבית אזרחי העולם, ורכישות גדולות נעשות רק אם יש בהן צורך שהוא כורח המציאות.

באופן מפתיע אך גם הגיוני, תנועה ערה נרשמת בתחום הגידול הביתי. המדפים המתרוקנים בסופרים, איכות המזון הטרי הירודה, המחירים הנוסקים והרצון להמנע ככל האפשר ממקומות סגורים בהם מבקרים אלפי אנשים מדי יום, מביאים לכך שיותר ויותר ישראלים מקימים גינות ירק שופעות בביתם ,שבקלות מרשימה, מעניקות להם את היכולת להזין את משפחותיהם בתוצרת איכותית, מזינה, בלתי מרוססת ואף כלכלית.

גינת מאכל הידרופונית שופעת עם עשרות שתילים על קיר בודד
קיר מאכל הידרופוני ביתי אנכי בבנייה עצמית

אם לפני מספר חודשים תחום גידול המזון השתייך רק לבעלי זיקה ירוקה חזקה, אז הרי שהיום מדובר על צורך קיומי שנובע מהרצון לביטחון. "המשפחה שלי חיה על ירקות טריים. אנחנו צורכים מדי יום חסות, פטרוזיליה, שמיר, עגבניות, מלפפונים, חצילים, פלפלים ועוד.. ספרתי סה"כ 11 סוגי ירקות שנמצאים אצלנו בתפריט היומיומי, לא כולל פירות עץ וירקות שורש" מספרת גילה חזן מירושלים. "האסימון נפל לי כשהגעתי לסופר וראיתי תוצרת עצובה, רקובה ברובה, לצד מדפים חצי ריקים. הבנתי שהמצב לא הולך להשתפר בקרוב ושעליית המחירים גם היא צפויה להקשות עלינו להמשיך עם הדיאטה המשפחתית שלנו שחשובה עכשיו אפילו יותר, אם ברצוננו לשמור על מערכת חיסונית ובריאות טובה".

מהו אותו אסימון?
"האסימון הוא ההבנה שאני ומשפחתי יכולים לגדל בעצמנו חלק גדול מהירקות שאנחנו אוכלים, בקלות יחסית, ושהאיכות שלהם תהיה טובה פי כמה מזו שבסופר. בנוסף, בחישוב כלכלי שעשיתי על עלות הירקות החודשית בקנייה מהסופר לעומת מערכת הגידול שלנו, הגעתי למסקנה שתוך 4 חודשים אנו נחזיר את עלות המערכת ולאחר מכן מדובר על רווח נקי."

איפה הקמתם את גינת הירק ההידרופונית שלכם?
"יש לנו מרפסת קטנה ומוארת שהצלחנו להכניס בה יותר מ100 שתילים בלי לתפוס כמעט מהשטח שלה. שתלנו בתחילת ינואר שפע של ירקות חורף, עליים בעיקר. חסה, גרגר נחלים, קייל, אורוגולה, רוקט, פטרוזיליה, שמיר, כוסברה ועוד. כל הירוקים האלה מאוד מזינים וחשובים לבריאות ומה שטוב הוא שאנחנו לא קוטפים את כל הצמח אלא בכל פעם רק את מה שצריך, זה מביא ל-0% בזבוז, שגם זה חסכון בפני עצמו"

ואיך זה הולך?
"בינתיים הולך מצויין. הכל גדל ממש מהר ואנחנו לא מרססים בכלל. הטעם הרבה יותר חזק וטעים ובכלל הילדים מאוהבים ביציאה למרפסת כדי להתעסק עם הצמחים. החלטנו שלקראת הקיץ נוסיף מערכת קטנה של דליים הולנדים כדי לכסות את אספקת העגבניות והמלפפונים הביתית. אם יש משהו טוב שקרה מהחשש שלי מהקורונה זה באמת זה.. היכולת להוכיח לעצמי שאנחנו יכולים להיות בני קיימא גם בזמני משבר, אבל לא רק."

גילה לא לבד, היא אחת מאלפי מגדלים ביתיים שכבר זוכים לביטחון התזונתי שמספקת גינת ירק שגדלה במרפסת הבית.

הידרופוניקה אנכית
גידול הידרופוני אנכי מאפשר לנצל שטחים מתים במרפסת או בגינה לגידול אפקטיבי של צמחי מאכל

ומה עם החקלאים והחקלאות הקונבנציונאלית?

חקלאי ישראל סובלים מתנאים קשים כבר שנים רבות. המיסוי הגבוה על העובדים הזרים, מחירי המים הנוסקים, הנזקים מפגעי מזג האויר ועוד אתגרים רבים עימם הם מתמודדים מדי יום, גורמים לכשליש מהחקלאים לפרוש מדי שנה. ישראל, שנבנתה וצמחה על ברכי החקלאות, מצמיחה כעת בעיקר סטארט-אפים ונוטשת את החקלאים שגילם הממוצע כבר מזמן עבר את גיל 60 להתמודד עם הבעיות בעצמם ללא הצלחה.

נטישת החקלאות הישראלית לטובת ייבוא מטורקיה, ירדן ועזה, מלבד היותה 'לא ציונית' היא גם צעד שמערער את בטחונה התזונתי של מדינת ישראל. "שר האוצר ושר הכלכלה ריסקו את החקלאות. עכשיו, במשבר הקורונה, רואים מה שווה החקלאות המקומית לבטחון המזון" כך אמר לממון ול-Ynet, אושיק אפריים, מבעלי מפעל השימורים ויטה פרי הגליל, מושבניק ובן למשפחת חקלאים.

אל משבצת הביטחון המעורער הזה בדיוק נכנסות גינות הירק הביתיות, שצומחות מתוך ההכרח להזין משפחות שמבקשות להמשיך עם אורח החיים הבריא שלהן מבלי להיות תלויים לחלוטין במצב השוק, המחירים והזמינות בסופרמארקטים.

חקלאים ביתיים – חלוצים חוזי גורל

הידרופוניקה ביתית
ירקות וירוקים במערכת הידרופונית ביתית משולבת.

היה זה בדצמבר 2019 כששלומית נכנסה אלינו לחדש מלאי לתפעול המערכות ההידרופוניות שעל גג ביתה. "אני מקווה שכבר הצטיידתם באוכל יבש" היא אמרה לנו, ואנחנו שהקורונה הייתה כל כך בחיתוליה ועוד לא היכתה את גלי התודעה והפחד כמו עכשיו, משכנו בכתפינו והודנו שטרם עשינו זאת.

אבל מי שמכיר את שלומית יודע שהיא תהיה הראשונה להצטייד. כמו שהיא בין הראשונים שהתקינו על ביתם פאנלים סולארים לייצור חשמל וכשם שהיא בין הראשונים בארץ שנסעו על רכב חשמלי, כזו היא – חלוצה עם אידאולוגיה.
שלומית הגיעה אלינו לפני מספר חודשים לסדנה הידרופונית שבסיומה לקחה את כל הציוד הנדרש להקמה עצמית של מערכת שתענה על המרבית הצרכים התזונתיים שלה ושל בן זוגה. מי חשב בזמנו שהגעתו של וירוס הקורונה יהפוך את מערכות הגידול לכה חיוניות ושהן ידגימו הלכה למעשה את החשיבות של יכולת גידול המזון בבית.. אבל הנה, לפעמים המציאות מתעלה על כל דימיון.

מערכת הגידול ההידרופונית של שלומית ובן זוגה נועדה לשלב גידול של ירוקים וירקות פירותיים. הירוקים גדלים במערכת הידרפונית מסוג NFT שתלויה על קיר ואילו הירקות הפירותיים (בחורף ברוקולי, כרובית, כרוב, וכו' ובקיץ עגבניות, מלפפונים, אבטיחים וכו') גדלים במערכת דליים הולנדים. שלומית מרוצה, גאה וישנה היטב בלילה.

דליים הולנדים הידרופונים לגידול ירקות גדולים
דליים הולנדים – מערכת הידרופונית לגידול צמחים גדולים בקיץ ובחורף.

 

מי יכול לגדל ירקות בבית?

אם יש לכם מטר מרובע פנוי עם שמש ישירה ונקודת חשמל סמוכה (לא חובה, ניתן סולארית) – אתם יכולים לגדל מזון לצריכה ביתית.  הטכנולוגיה הקיימת מאפשרת לגדל עד 56 צמחים על פחות מחצי מטר מרובע או מספר כמעט בלתי מוגבל של צמחים על קירות פנויים ומוארים.

הידע המקצועי כדי לבנות ולגדל רב וקיים בחינם על גבי הרשת. אם תנברו תגלו שההידרופוניקה אינה מדע מסובך אלא סדר פעולות קבוע שצריך לבצע אחת לשבוע. כמובן שגם ניתן להגיע לסדנאות מקצועיות אם רוצים ללמוד ישירות מהמומחים.

האמונה בשוק ואופטימיות היא אבן יסוד בבניית עתיד טוב יותר, אך יחד עם זאת, הלקח המרכזי שהקורונה לימדה אותנו עד כה, הוא שעלינו להיות יותר ברי-קיימא, יותר מקומיים, יותר עצמאיים. שעלינו כמובן להנות ולהשתמש ביתרונות הגלובאליזציה, אך לא על חשבון יכולות קיום בסיסיות שהכרחיות לחיים תקינים בזמני משבר.

אנו בNature Tech נשמח לסייע ולייעץ חינם לכל מי שזקוק להכוונה מקצועית בהקמת גינה הידרופונית ביתית בצל משבר הקורונה.

איך מתחילים?

לפני שאתם ניגשים לבנייה או רכישה של מערכת הידרופונית, ענו על השאלות הבאות:

  1. אילו ירקות המשפחה שלי צורכת? (לא כולל ירקות שורש ופירות עץ)
  2. כמה ק"ג / יח' צורכת המשפחה בשבוע מכל ירק
  3. מה תנאי השטח? (קיר / שטח רצפה, גודל מוקצה)
  4. כמה שעות שמש ישירה יש בשטח המוקצה?

השאלות הנ"ל אמורות להכווין אתכם לסוג וגודל המערכת המתאימה. אם אתם זקוקים לייעוץ אישי ניתן לפנות במייל אל [email protected] או בוואצפ אל 053-7224787

מידע הידרופוני מקצועי לשימוש חופשי

מדריכים לבניית מערכות ביתיות לבד ניתן למצוא כאן וציוד לבניית מערכות לבד ניתן למצוא כאן.

מערכות הידרופוניות מוכנות להרכבה מהירה ניתן למצוא כאן.

מאמרים מקצועיים על גידול הידרופוניקה ניתן לקרוא כאן וכאן

סדנאות הידרופוניות למגדלים ביתיים – כאן

 

השאר תגובה