נסו בבית: איך לגדל תות שדה ולהשריש את שלוחותיו

60041
הש

הוא מתוק וטעים ועושה טוב על הלב ואיזה כיף שדי בשמש ישירה ומספיק רצון כדי לגדל אותו לעצמנו בבית. כשהטמפרטורות עולות מקבל שתיל התות מעין פרץ אנרגיה בו הוא שולח שלוחותיו על מנת להתרבות לקראת עונת הגידול הבאה, מכל אחת מהשלוחות הללו באפשרותנו ליצור שתיל תות חדש לחלוטין. כאן סקרנו את מה שחשוב שתדעו כשאתם מגדלים תות שדה ודרך אחת, זולה ומוצלחת, להשרשת שלוחות התות.

מתי שותלים תות שדה?

על אף שניתן למצוא את שתילי התות בכל המשתלות בארץ החל מעונת הסתיו, ניתן לשתול אותו עד האביב. במידה ובחרתם לשתלו בסתיו, קחו בחשבון שהוא יזדקק למעט סיוע עם חיפוי ניילון בימים הקרים במיוחד בחורף. אם אין לכם כוח להתעסקות עם כיסויים ושמירה על שלומו, אתם יכולים פשוט לשתול אותו לקראת האביב כשמתחיל להתחמם. השותלים בסתיו עשויים להנות מפירותיו (שבוטנית אינם באמת פירותיו, פירוט בהמשך) כבר בדצמבר אך גם עלולים להיתקל בעצירת צמיחה בתקופה הקרה עד שיתחיל להתחמם. השותלים באביב יתחילו לראות צמיחה ופריחה מהר יחסית ויהנו מיבול כבר תוך חודש.

התרבות התות

בחודשי הקיץ שתיל התות יבקש להתרבות ולהכין את צאצאיו לשנה הבאה. הוא עושה זאת באמצעות שלוחות שמשתרשות במפרקיהן והופכות במהרה לשתילי בת בריאים שיניבו כבר בעונה הבאה. על אף שצמח התות הוא רב שנתי, המגדלים יבחינו בירידה בכמות ובגודל היבול כבר בשנה השניה וזו הסיבה בגללה מרבית החקלאים והמגדלים הביתיים מעדיפים להשתמש בצמחי הבת שיצאו מהשלוחות במקום לשמור על צמח האם.

מעניין לדעת שכפי שצויין קודם, התות העסיסי שאנו אוכלים אינו הפרי האמיתי אלא 'מקבץ פירות' בלבד, כלומר הוא משמש כמצע לפירות האמיתיים שהם אגוזיות קטנות, מה שאנו מכנים בטעות 'זרעים', הנמצאות בחלקו החיצוני. באגוזיות הללו נמצאות השחלות והזרעים. איננו ממליצים למגדל הביתי המתחיל לזרוע תות שדה מכיוון שמדובר על מיומנות שמצריכה ידע ותנאים שהופכים את ההנבטה למורכבת יותר, לכן הדרך הקלה והמוצלחת ביותר לגדל תות ביתי היא באמצעות שתילים שקונים במשתלה.

תנאי גידול

שתיל תות השדה אוהב שמש מלאה וניתן לגדלו באדמה או במערכות הידרופוניות. במידה ואתם מגדלים באדמה, התות אוהב השקייה בינונית, כלומר אדמה מנוקזת ולחה בלבד (לא רטובה) ובהידרופוניקה ניתן לגדל עם או בלי מצע גידול. לקראת האביב מומלץ לדשן את האדמה על מנת לאפשר לו לצמוח ולהניב את פירותיו ללא מחסורים תזונתיים. שימו לב, התות רגיש למחלות ומומלץ לשתלו במצע מנותק כשפירותיו לא נוגעים באדמה, או באדמה עם יריעה המפרידה בינה לבין הפירות.

השרשת שלוחות התות

כפי שציינו קודם, אחת מדרכי ההתרבות של התות היא בשליחת שלוחות שמשתרשות באדמה. במידה ושתיל התות שלכם נמצא באדנית או במערכת הידרופונית ולשלוחותיו אין היכן להשריש ולגדול, ניתן לסייע ידנית בהשרשתן ובשתילתן במיקום חדש.

אחד האופנים הבטוחים יותר להשרשת שלוחת תות שדה הוא באמצעות שקיות ZIPLOCK קטנות שמקנות שמירה על לחות והגנה מפני קור בחורף. השיטה הזו קלה, זולה ובעלת אחוזי הצלחה גבוהים. ניתן ליישמה עם אדמת שתילה למגדלים באדמה או עם מצע קוקוס פרלייט למגדלים ההידרופונים.

שימו לב: כל עוד השלוחה מחוברת לצמח האם היא מקבלת ממנו הזנה ומים, נתקו את השלוחה רק לאחר שהשרישה והחלה להתבסס דיו במצע.

השרשת שלוחת תות שדה בשקיות קטנות

מה נדרש?

  • צמח תות שדה שהוציא שלוחות
  • שקית זיפ-לוק קטנה
  • מצע גידול סופח – אדמת שתילה / קוקוס / פרלייט / FLEXY PLUG
  1. זהו את השלוחות והמפרקים
    השלוחה נראית כמעין גבעול שיוצא מצמח התות. המפרק, אשר ממנו מתחיל צמח הבת, הוא הנקודה בה הגבעול מתקפל ואותו יש לטמון באדמה לחה או בפלאג כפי שמוצג בתמונות על מנת שישריש.

    מפרק בשלוחת תות שדה

    מצע ההשרשה שבחרנו הוא FLEXY PLUGS, פלאגים של כבול עם פולימר אורגני, מצע סופח ואורירי
  2. הכניסו את המפרק למצעהכניסו כס"מ מקצה המפרק לתוך מצע הגידול הלח שבחרתם כך שגבעולו ועליו יוצאים מחוץ לשקית. הדקו את השקית סביב הגבעול והניחו את השקית בקרבת צמח האם, אל תנתקו עדיין את השלוחה.
    השרשת שלוחת תות שדה
  3. השרשה וניתוק השלוחה
    לאחר כשבוע אמורה להתחיל להתפתח מערכת שורשים ממפרק שלוחת התות. כאשר מערכת השורשים גדולה מספיק ניתן לשתול את השלוחה באדמה או בעציץ, לאחר שהצמח התבסס והתאקלם במיקומו החדש, נתקו את השלוחה מצמח האם.
    מגדלים הידרופונים יכולים לנתק את השלוחה שהושרשה מספיק ולהעביר לכוס גידול במערכת הידרופונית.

גידול תות שדה והשרשת שלוחות הידרופונית
תות שדה במערכת הידרופונית AIRPONIC

לחצו על התמונה למעבר למדריך בניית מגדל תותים מדליים ב15 דקות

מדריך יצירת מגדל תותים ב15 דקות

זהו, ברכות, יש לכם שתיל תות שדה נוסף שתוכלו לגדל ולהנות מפירותיו!

2 תגובות

  1. הציפורים והחשופיות מאוד אוהבים את התותים, כך שיש לעטוף כל תות בניפרד

השאר תגובה