מדריך הוספת מערכת השקייה לחבית גידול אנכית (עם תמונות)

3794
גידול ירקות בבית

מגדל הירק, הוא מערכת גידול בקוד פתוח ששוחררה לאויר העולם לפני מספר שנים. העדר מערכת השקייה יעודית הקשתה עד כה על המשתמשים בה לספק השקייה סדירה לכל הצמחים, עד עכשיו. המדריך המלא לפניכם.

עידן פלאות הוא אדם פשוט מן השורה, אחד מאיתנו, שמאמין ברוח השיתופיות וההעשרה ההדדית. את חבית הפלא,  בנה כבר בשנת 2011 מקוד פתוח וקרא לה 'מגדל ירק'. אך משום העדר כיוון עסקי ברור או תוכנית שיווקית, קרה שהרעיון המקסים הזה דעך לאיטו ונוסה רק ע"י בודדים, עד שלאחרונה עשה קאמבק מתוקשר כ'חביתותים'.


אם עדיין לא בניתם לעצמכם מגדל ירק מחבית, המדריך הזה עומד לשירותכם: מדריך בניית חבית גידול אנכית ל72 צמחים


תחילת דרכו של מגדל הירק

"הרעיון של החבית המשודרגת החל כבר ב 2011 אחרי שהתנסתי במספר שיטות גידול ירקות מזה מספר שנים.
במקומות בהם התגוררתי, תמיד חיפשתי את הדרך היעילה ביותר לגדל לעצמי את המזון, בכל מקום אליו הגעתי, הייתי הופך את האדמה, מזבל, מעשב, משקה, למרות ההנאה הרבה שמצאתי בכל התהליך, הבנתי שגידול ירקות כך שבאמת תהיה תוצרת רציפה ואיכותית לאורך כל השנה דורשת הרבה עבודה, זמן וידע.
בתקופה המהירה בה אנחנו חיים, לא לכולם יש את הפריבילגיה לפנות את מידת הזמן והאנרגיה הדרושה לכך.
עם הזמן הפניתי את מאמצי בנסיונות למצוא פתרונות שיהיו נגישים יותר לרוב האנשים ודרכים להתגבר על "מכשולים" של מקום, זמן וידע.

עידן פלאות מגדלים ירקות בבית

מאוחר יותר, בזמן שליוותי חבר בהקמת גינה משלו, מצאנו תוך כדי התהליך מכנה משותף בהתלהבות מנושא פתרונות גידול והחלטנו להקים עסק שיתן פתרונות לגידול ירקות בעידן המודרני בשם "דרך הירק" במהלכו הקמנו גינות בשיטת square foot garden, השיטה עובדת בצורה מודולרית, פשוטה לתחזוקה, חסכונית במקום ואסטתית מאוד.
את תערובת האדמה היחודית לגידול הירקות בשיטה הזו, יצרנו בעצמנו, התערובת כללה כ-10 מרכיבים טבעיים שונים שנתנו לאדמה עושר מיוחד ויכולת החזקת לחות גבוהה.

באותה תקופה עסקנו בפיתוח רעיונות ובפתרונות נוספים, בינהם פיתחנו את ה"מגדל ירק", שהתבסס על רעיונות קיימים של גידול אנכי. האבטיפוס הראשון שבנינו קיבל הרבה פידבקים ברשת ואף קיבלנו הצעה להציג את הרעיונות במתחם חדשנות בתערוכת "קלינטק" בגני התערוכה."

עידן וחבית מגדל הירק בגני התערוכה
עידן וחבית מגדל הירק בגני התערוכה

"לשם כך החלטנו כבר להציג דגם מתקדם יותר שכלל מערכת השקייה אוטומטית, יכולת סיבוב מלא 360 מעלות לחשיפת כל הצמחים לשמש, מערכת הדלייה, פתח צידי לאיסוף ההומוס המוכן ועוד..
הצעד הבא היה למצוא שותף עסקי ליצור המוני וזול של מערכות הניתנות לפירוק ושינוע לכל מקום בעולם ולתת פתרון נגיש וזול לגידול ירקות. התערוכה היתה חוויה מרוממת והעניין מצד המבקרים היה רב. החזון היה נראה קרוב מתמיד, אך כמו בכל סיפור טוב, גם כאן העלילה שינתה כיוון, הפרוייקט הושהה והפעילות הופסקה עד להודעה החדשה."

באותה העת הקים עידן גם את קבוצת הפייסבוק המצליחה 'מגדלים ירקות בבית' שבליבה עומד רעיון יחיד – פלטפורמה חברתית למבקשים לשתף את חוויית גידול הירקות בבית. גם כאן כמובן עידן לא ניסה לנצל את הצלחת הקבוצה לטובתו האישית ואיפשר לה לגדול ולצמוח באופן אורגני נטול פרסומות ולהיטיב עם הגולשים כולם.

זמן לשדרוג: חבית גידול עם השקייה

את השדרוג האחרון יצר עידן כשביקר בבית הוריו והעיף מבט באותה חבית מגדל ירק מיותמת שעמדה לה בצד ריקה מצמחים ונטולת הגשמה עצמית. הוא היה נחוש לפתור את הסיבה בגללה החבית לא מממשת את ייעודה – חוסר הנוחות שבהשקייתה.

נראה היה שחלק מהמשתמשים במגדל הירק מתחילים בקול תרועה וממשיכים בקול לחישה, אם בכלל, משום העדר הפרקטיות בהשקייה והצורך בהשקייה ידנית תכופה ומחייבת.
גם את המדריך הזה עידן שיחרר לקהל הרחב ללא שום בקשה לתמורה או תנאים בעמוד הפייסבוק שלו ואנו מודים לו על האישור לשתף אותו עם קוראי המגזין שלנו.

מדריך התקנת מערכת השקייה בחבית מגדל הירק

רוקנו את החבית מכל תכולתה

חבית גידול צמחים

קדיחת חורים לצד פתחי השתילה, זאת כדי להצמיד בהמשך בעזרת אזיקונים את הצינורות בפנים המיכל.

22222

הכינו מראש צינורות '16 עם חיבור T בקצה אחד וסופית באחר.

33333

חברו את הצינורות יחדיו, לא לפני שתימדדו את המיקום המדוייק של כל צינור.

44444

חיבור ראשוני של הצנרת בעזרת אזיקונים

66666

הצמידו את כל הצנרת בעזרת אזיקונים לכל אורך החבית. ניתן להוסיף גם ברז ויסות נוסף להשקייה (במידת עודף לחץ)

77777

חיבור טפטפת 2 ליטר לשעה, פיצול ל-4 צינוריות, כל צינורית עוברת דרך חור בצד פתחי השתילה כלפי חוץ.

88888

הוספת נעצים בסוף כל צינורית. החיבור מתאפשר רק ע"י חימום קצה הצינוריות במים חמים.

99999

הכינו מראש טפטפות 2 ליטר לשעה עם פיצול ל 4 צינוריות, השאירו עודף בכל צינורית שימדד ויחתך לגודל המתאים רק לאחר ההתקנה.

101010

כל הצינוריות מחוברות ועוברות דרך החורים היעודיים

111111

הברגת מחבר שמוביל לצינור 16 בצד הפנימי, בצד החיצוני, הברגת חיבור לצינור השקייה.

121212

חיבור צינור גינה עם מחבר נשלף מאפשר לחבית להסתובב 360 מעלות ולא להיות תלוי בהברגות או בפיתול הצינור. הוסיפו גריז בין החיבורים שהתנועה תהיה חלקה ושלא יפגע המחבר בתחתית. את הברגת המחבר הכתום חזקו גם בדבק E6000 שגם יאטום וגם יקבע את המחבר לבסיס.

131313

המתקן עומד במקומו במרפסת הדרומית, הצנרת כבר מחוברת. צינור ביוב PVC שישמש לבית הגידול לתולעי הקומפוסט עומד במרכז המתקן, מקובע זמנית ע"י חוט שממרכז אותו עד שמילוי האדמה יקבע אותו סופית.

141414

מיקום מושלם שמקבל מקסימום שעות שמש בחורף וגם מוגן מעודף השקייה מהגשם.

151515

מילוי תחתית המתקן ע"י שכבה דקה של טוף, לניקוז ראוי..

161616

שכבה נוספת, הפעם של שברי גזם עץ גסים שעוזרים לניקוז ובסופו של דבר יתפרקו לאדמה.

171717

עוד שכבה לתחתית, והפעם עלים וזרדים.

181818

ולתוספת סידן לאדמה, הזדמנות להשתמש בכל קליפות הביצים שנאספו בצד (ביצי חופש אמיתיות שהוטלו ע"י תרנגולות מאושרות בחצר הבית).

191919

העשרת האדמה שהיתה במתקן עד כה ע"י כבול, קומפוסט ביתי והומוס.

202020

הוספת ורמיקוליט, מינרל טבעי שמסייע ללחות ומוליכות באדמה

212121

מילוי החבית באדמה העשירה.

222222

נעיצת הטפטפות באדמה

232323

בדיקת ההשקייה, לאחר שהאדמה מולאה והטפטפות ננעצו, הכל עובד חלק.

252525

תחתית החבית, אפשר לראות את המחבר שמשמש גם למרכוז החבית. הגלגלים הגדולים מאפשרים הסעת המתקן במרפסת, הגלגלים הקטנים מאפשרים את סיבוב החבית ב 360 מעלות, גם כשהחבית מלאה וכבדה.

262626

השאירו את החבית לקבל השקייה טובה, ולאדמה לשבת יום יומיים לפני שתילת הצמחים. לאדמה יש נטייה לרדת בהתחלה ורצוי לשתול רק אחרי שהאדמה מתייצבת במקומה.

242424

ואנחנו רק מבקשים לומר שוב תודה לעידן על המדריך הנהדר! המון בהצלחה למתנסים, נשמח לקבל מכם תמונות של התוצאה הסופית בביתכם.
שאלות ניתן לשאול בתגובות.

272727
עידן פלאות ומגדל הירק

מקור מקבוצת 'מגדלים ירקות בבית'

6 תגובות

  1. עידן היקר. ברכות על השיפור וחיבור החביתותים להשקיה.
    הערה בונה אחת. קיימות בשוק טפטפות עציץ שהחלק שמתחבר לצינורית ה-3/5 , עשוי בצורת בורג, להכנסה קלה ונוחה של הטפטפת לצינורית. אין צורך בחיבור נעץ שמכריח שימוש במים חמים. בנוסף, במידה ומשתמשים בכל זאת בטפטפת נעץ, ניתן להשתמש בצינורית 5/7 שהיא נוחה יותר להכנסת הטפטפת ללא שימוש במים חמים. ניתן גם להשתמש בצינורית 8 עם טפטפות מובנות ללא צורך בצינור 16 עם חיבורים ועבודה קשה.
    האם ניסית זאת כבר? אודה מאד על תגובתך ומקוה שעזרתי במקצת להקל על העבודה.
    חג חנוכה שמח לך .

השאר תגובה