גינות גג: יתרונות, חסרונות ומה חשוב לדעת לפני שמתחילים

5737
לפני שמתחילים לעסוק בגינון גג עליכם לדעת מה ידרוש מכם פרוייקט הקמת גינת גג

גינות גג הן אולי טרנד עולה בעל ביקוש הולך וגובר בקרב הישראלים, אך בעולם לא מדובר על רעיון חדש. תושבי הערים בעולם ניצלו את השטח על בתיהם מזה דורות אחורה בכדי לגדל ירקות, פרחים ועצים ובכדי להנות מגינת גג מעוצבת ונעימה.

היתרונות שמעניק הגג מבחינת ניצול שטח קיים הם שגורמים כעת לפופולאריות עולה בישראל, כאשר גם העירוניים רוצים לתת ביטוי לחקלאי הפנימי שלהם ולייצר לעצם מזון טרי בעשר אצבעותיהם.

גינת גג מאפשרת גידול מזון גם בבניין קומות ומקום רגוע ושקט לדיירים. גינון גג

לגינת גג מספר יתרונות בולטים

  • ניצול שטח שלרוב אינו נמצא בשימוש
  • גינות גג מעוצבות משדרגות את מראהו של כל גג, נטוש וישן ככל שיהיה
  • הן מספקות יותר פרטיות
  • בערים גינות גג מסייעות בניקוי זיהום האויר
  • בבניינים ללא מרפסות הגג יכול להפוך לגינת הירק של הדיירים
  • לרוב יש חשיפה טובה לשמש

אם אתם שוקלים ליצור גינה על הגג, ישנם שני כיוונים אפשריים בהם אתם יכולים לבחור:

הראשון הוא יישום גג ירוק בו כל הגג מכוסה באדמה וצמחים ששתולים בה. לבחירה בדרך הזו יש הגיון סביבתי רב אך היא בדר"כ קשה מדי עבור בעלי בתים המבקשים לעשות זאת בעצמם. האתגר המרכזי בכיוון הזה הוא התכנון וההוצאה אל הפועל, שכן בגגות ירוקים כמו אלה משקל הגג יכול בקלות לעלות על 150 ק"ג למטר עוד לפני ההתייחסות למשקל האנשים וקרוב לודאי שתדרש עזרה מקצועית של מהנדס, ארכיטקט או חברה שמתמחה בגינות גג על מנת לבצע את החישובים הנחוצים וכנראה שגם תדרש עזרה בשלב התקנת הגינה.

הדרך הקלה יותר ליישם גינה על הגג עבור אנשים פרטיים תהיה להשתמש במיכלי גידול, מיטות גידול או ערכות הידרופוניות. בעזרת השיטה הזו ביכולתכם ליצור איזה סגנון שתרצו לגינה שלכם, לעצב אותה כראות עינכם ולגדל בה את הבחירות האישיות שלכם. מיכלים, מיטות וערכות גידול הם פתרון מושלם לגגות משום שהם ניידים וקלים יחסית. אך למרות שגידול צמחיית גג במיכלים הללו הוא פתרון שיחסית פשוט ליישם ולתחזק – בין אם בגינה על האדמה או על הגג, ישנם מספר פרמטרים נוספים שדורשים התייחסות עוד לפני שנתחיל להעלות את כל האדניות שלנו.

צמיגים כמיכלי גידול על גינת גג

נקודות להתחשבות לקראת תכנון והקמת גינת גג

1. קבלו רשות

בין אם מבעל הבית, מדרי הבניין או מהעירייה, יש לבדוק טרם תחילת העבודה שאין בעיה עם תוכניתך להקמת גינת גג ושלא קיימות כל הגבלות או סיכונים לביצוע המעשה.

2. בטיחות המבנה

למרות שמיכלי גידול, מיטות וערכות הידרופוניות שוקלות פחות מגגות ירוקים המכוסים אדמה וצמחים, עדיין ישנה סכנה של עומס משקל בנקודות מסויימות ומומלץ ביותר לוודא את תקינות הגג ואת יכולות ההעמסה עליו בעזרת אנשי מקצוע מתאימים.

3. גישה לגג

איך בכוונתך להעלות את כל החומרים אל הגג? האם יש לך גישה נוחה? בין אם אתה גר בבניין או בבית פרטי, לסעיף הזה לא יכול להיות פחות משקל עבורך. מעבר לפאן הבטיחותי שגישה נוחה ותקינה לגג מספקת ישנו גם הפאן התפעולי – הגישה הזו תהיה בשימוש רב ומומלץ לדאוג מראש לגישה בטוחה ונוחה.

4. מקור מים הגג

האם יש ברז מים בגג? האם תוכל לארגן נקודת מים? למערכת ההשקייה שתתקין בגינה השפעה רבה על רמת התפעול והאחזקה של הגינה. בשל החשיפה הממושכת לשמש, יש לודא שכל הצמחים מקבלים את המים הנחוצים להם בזמן וכדי לחסוך ממך את ההשקייה היומיומית של גג שלם, מומלץ לשקול להתקין מאגר מים עם טפטפות ומערכת השקייה אוטומטית.

5. חשיפה לשמש ולחום של ישראל

בישראל היתרון של הגגות יכול לעיתים להפוך לחסרון שלהם. הקיץ החם של ישראל לא יפסח על גינת הגג שלך ואם אין לך פתרון הצללה יכול להיות שהוא גם יהפוך לאויב שעליך לכבד. החום בגג הוא גבוה הרבה יותר מברחוב, החשיפה הישירה לשמש, החזר החום מהגג עצמו, החום הנפלט מהבניינים השכנים, זיהום האויר החם שעולה למעלה מאגזוזי המכוניות ועוד מביאים לכך שגינת גג שאינה מוצלת נמצאת בסכנת צלייה. בשורה התחתונה – אם אתה רוצה שיהיה לצמחים שלך חם ונעים – מומלץ לארגן להם פתרון הצללה.

6. רוחות

אמנם ישראל אינה נמצאת במיקום גיאוגרפי אשר מועד לסופות קשות, אך גם אנו לעיתים נחשפים לרוחות חזקות אשר יכולות להזיק לגינות הגג שלנו. הדרך בה נוכל לצמצם את היקף הנזק שגורמת רוח חזקה הוא יצירת גדר ובמקרה כזה עלינו לשוב ולבדוק האם החוק מתיר לנו לעשות זאת.

7. פרטיות

במרחבים עירוניים פרטיות היא עניין נדיר יחסית וסביר להניח שרוב גינות הגג יוקפו בבניינים שיאתגרו את הרצון שלנו באחת. אם גינת הגג שלך נהנת מנוף מלא ופרטיות מקסימאלית – אולי תרצה לנצל זאת מבחינת קונספט הגג, אך אם גם אתה סובל משכנים קרובים מדי שמתצפתים על מעשייך – אולי כדאי לשקול שתילת גדר חיה או יצירת חיפוי קיר רשת בצמחים מטפסים.

8. נקודת חשמל

לרוב חשמל אינו הכרחי אלא אם ישנן מערכות הידרופוניות עם משאבות על גגך. אך למרות שיתכן מאוד שאתה לא חייב חשמל – הוא בהחלט יכול להקל לך על החיים.

9. מקום אחסון

את הגננים המסורים הסעיף הזה לא מפתיע כלל. בתחום הגינון ישנם אביזרים רבים הנמצאים בשימוש מתמיד כמו: כלי גינון, דשנים, קומפוסט, דליים וכו' ומומלץ לארגן להם מקום מסודר ומוצל לאחסון גם כדי לעבוד מסודר ונוח וגם כדי לייעל את הסדר וארגון במתחם גינת הגג.

10. מחיר הקמת גינת הגג

נקודה למחשבה אחרונה וחביבה – כמה כסף אתם מוכנים להשקיע בהקמת גינה על הגג?

כמובן שאתם יכולים להתחיל בקטן ולהוסיף עם הזמן עוד אדניות, אדמה וצמחים, אבל העלות האמיתית באה לידי ביטוי כאשר אתם מבקשים להניח תשתיות למערכות ולבנות על הגג. הנחת אריחים או אבנים, בניית מיטות מורמות, הוספת תאורה וריהוט וכל עבודת התשתית שתתמוך בהם – הם הכסף הגדול שהגג שלכם עלול לדרוש. לכן כמו בתחילת כל פרוייקט חדש – צור לגינת הגג שלך תיק תכנון פרוייקט עם תרשימים, משימות, רשימת קניות, תקציב, פערים וכו' על מנת למנוע הפתעות בדרך ולהוציא את הפרוייקט אל הפועל שלב אחר שלב עד לתוצאה הסופית הרצויה.

השאר תגובה