מלחמת המזיקים: 8 דרכים לטיפול אורגני ויעיל בכנימות

73529
כנימות הן מזיקים שפוגעות בצמח
כנימות שחורות

בעוד שהתפשטותן עשויה להתחיל לאט, כנימות מתרבות במהירות ומושבה של מזיקים אלה יכולה בקלות להרוס יבולים שלמים במידה ואינה מטופלת כראוי. למרבה המזל, ישנן דרכים רבות לטפל בבעיית הכנימות תוך שימוש באמצעים טבעיים ואורגניים בלבד, כך שלא נאלץ להתפשר על בריאות הגינה או המשפחה שלנו.

נזקי הכנימות לצמח

כנימות הן בין מזיקי הגן הבולטים והמצליחים ביותר בעולם. ישנם מעל 4000 מינים של כנימות, כאשר כ-250 מהם נחשבים מזיקים לגידולים.

חרקים זעירים אלה מצליחים לחדור את גבעולי הצמח ויעדיפו צמיחה חדשה מענפים מבוססים, הם מוצצים את השרף העשיר בחומרים המזינים, ובכך מונעים מהצמח את הדלק אותו הוא צריך כדי לשגשג. כמו כן, לעיתים קרובות כנימות נושאות וירוסים שמדביקים את הצמח המארח בזמן הזנת החרק. וירוסים אלו יהיו לעתים קרובות קטלניים לגידולים כמו תפוחי אדמה, פירות הדר, ודגנים. יתר על כן, דבש המופרש על ידי הכנימות לאחר הזנתם, יוצר סביבה להיווצרות עובש המתפשט במהירות על גבי עלי הצמח, ושולל ממנו את אור השמש.

כיצד נזהה כנימה?

הכנימה היא חרק קטן, כ"כ קטן עד שלעתים קרובות היא אינה נראית לעין בלתי מזוינת. לכנימה מינים שונים בצבעים לבן, שחור, חום, אפור, צהוב, ירוק ואפילו ורוד! חלקן עשויות להיות מכוסות שעווה או צמר, הן יכולות לשרוד כמעט בכל אזור ונראה שהן גם מוצאות את דרכן לכל גינה.

מראן מתאפיין בגוף בצורת אגס עם מחושים ארוכים והן ידועות גם בשם זבובים ירוקים או כיני צמח; לרוב המינים יש שני צינורות קצרים (cornicles) המקרינים מהצד האחורי של הכנימה. הבוגרים בדרך כלל מחוסרי כנפיים, אך רוב המינים יכולים לפתח צורה מכונפת כאשר האוכלוסיות הופכות לצפופות, כך שכאשר רמת תזונתם יורדת, החרקים יכולים לנדוד לצמחים אחרים, להתרבות, ולהתחיל מושבה חדשה. כנימות בדרך כלל ניזונות בקבוצות גדולות, אם כי ייתכן שמדי פעם רואים אותן ביחידים או במספרים קטנים.

איך להדביר אורגנית כנימות
כנימות ירוקות על ענף

טיפול אורגני בכנימות

  1. הטיפול הפיזי – הסירו ידנית את הכנימות מהאזור הנגוע; שימו כפפות גינון, הכינו דלי עם מים וסבון והעבירו ידנית את הכנימות מהצמח אל הדלי. אם הן מרוכזות על ענף אחד או שניים ניתן לנער את האזור הנגוע על הדלי. הסרה פיזית תפגע במהירות ההתרבות שלהם.
  2. הטיפול המיימי – גם כאן מדובר בהסרה פיזית אשר מומלצת יותר בצמחים בוגרים שמסוגלים להתמודד עם זרם מים מבלי להנזק. אם מדובר בקהילת כנימות צנועה צינור המים עשוי להיות אפקטיבי מספיק.
  3. טורפים טבעיים – פרת משה רבנו, או בשמה הפחות מוכר מושית השבע, היא טורף נפלא של הכנימות. הכניסו אותה לגינתכם כאורחת של כבוד ותנו לה לעשות את העבודה. בנוסף למושית השבע גם עינפזיים וזחלי רחפניים הם טורפים רעבים לכנימה.
  4. מים וסבון – זה אולי הפתרון הזמין והפרקטי ביותר מאחר ורכיבים אלה נמצאים בכל משק בית. שימו כמה כפית סבון כלים או סבון מדיח בדלי מים קטן ועם ספוג עיברו על חלקי הצמח הנגועים. הסבון יסיר את שכבת השעווה המגנה של הכנימות ויחנוק אותן עד שימותו. שימו לב, הסבון יזיק גם לחרקים טובים, אז היו זהירים כדי לא לפגוע במגוון האקולוגי החיובי בגינתכם.
  5. שמן נים – שמן נים מקורו בעץ האיזדרכת והוא אחד ממגיני הצמחים הטובים ביותר. את שמן הנים נמהל במים לפי ההוראות על הבקבוקון ונרסס את עלוות הצמח והענפים הנגועים בשעות הלילה. שמן נים יעיל גם כנגד מגוון רחב של מזיקים ומחלות צמחים.
  6. סירקו אחר נמלים – רוב הנמלים ניזונות משעוות הכנימות ולכן הן 'מגדלות' אותן על הצמח ויגנו עליהן מפני חרקים טורפים. אם אתם מבחינים בנמלים בקרבת צמח נגוע, מומלץ להניח להם 'הסחת דעת' (דבש למשל) במקום אחר, כדי שהטורפים הטבעיים בגינתכם יוכלו לעשות את עבודתם.
  7. דוחים טבעיים – הכנימות אינן אוהבות את החומר שמעניק לבצל והשום את ריחם ולכן יהיה זה רעיון לא רע בכלל לשתול שום ובצל בגינתכם.
  8. מושכים טבעיים – לעומת הצמחים שהכנימות אינן אוהבות, קיימים הצמחים שהכנימות אוהבות במיוחד כמו: שיבא, דליה, אסתר ועוד. שיתלו הרחק מגינתכם כמה צמחים מושכים כנימות כמנחת שלום ובכך גם תשאירו את הטורפים הטובים בגינתכם ותשמרו על הסדר האקולוגי.

לסיכום נסיים עם העצה החשובה ביותר שתזכיר לכם שדווקא ביקורת שוטפת בגינה שלכם אחר מזיקים, היא הטיפול מניעה הטוב ביותר. גילוי מוקדם והסרה פיזית של הקולוניאליסטים הראשונים היא שתסייע לגינה שלכם להמשיך לשגשג.

השאר תגובה