גידול הידרופוני אוטומטי: המטרה – אפס תחזוקה, האמצעי – טכנולוגיה, המקום – ישראל

4712
מאזנת חומציות ודישון אוטומטית מבית פרו אקווה סיסטם בבלעדיות אצל נייצ'ר טק

דמיינו מצב בו הגידול ההידרופוני שלכם נהנה מאיזון חומציות אוטומטי, או יותר טוב מזה, מדישון אוטומטי, שיודע בדיוק איזה דשן להוסיף, כמה ומתי. אתם יודעים מה? העזו לחלום אף על מים המתמלאים בכל פעם שהם מגיעים לשליש התחתון במאגר ופעולת האיזון כולה – PH ו-EC נעשית מבלי שתצטרכו לנקוף אצבע או בכלל להיות בבית, באופן שוטף, למדדים המדוייקים והטובים ביותר לצמחים שאתם מגדלים – פנטזיה הא? הגיע הזמן להתעורר. ולהגשים.

גידול הידרופוני הוא כיף גדול! הוא מספיק קל ללמידה עבור האדם הפשוט והיישומים הביתיים שלו בהחלט מצליחים להניב תוצרת מספקת שהופכת את המאמץ למשתלם. לעומת גידול באדמה, ההידרופוניקה יכולה להיתפס כגידול אוטומטי יחסית, שכן לרוב פעולת ההשקייה נעשית על ידי משאבת מים באופן מחזורי (או לא) אשר חוסכת מאיתנו את הצורך להגיע בכל יום ולהשקות.

אך למרות הקלות היחסית, ישנן פעולות תחזוקה שוטפות שמצריכות מאיתנו מעקב שבועי לפחות, בקרה שוטפת ופעולות שחוזרות על עצמן כמו מילוי מאגר המים פעם בשבוע, איזון חומציות פעם – פעמיים בשבוע והשלמת דישון בכל הוספת מים.

החלום שלנו, בתוך מי שהחלו את דרכם כפועלים במערכי גידול מסחריים שהוקסמו מהאוטומטיות המירבית והתחזוקה הכל כך מינימאלית שעבודה בסקאלות כאלה דרשה, היא להצליח להביא את התהליך הכה פשוט ואוטומטי הזה, גם ליישומים הביתיים, שם המגדלים לא יצטרכו לגעת כלל במאגר המים בכל מחזור הגידול – לא כדי למלא מים, לא כדי לדשן ולא כדי לאזן חומציות.

כשרק הקמנו את Nature Tech החלום עוד היה רחוק, הטכנולוגיה לא הייתה זמינה למשתמש הפרטי ועלותה למי שהקים מתקני גידול מסחריים הייתה גבוהה אך משתלמת, שכן היא חסכה זמן וכוח אדם רב.
השנים עברו אך לא ויתרנו על החלום, בינתיים הבאנו אליכם את המדריכים והסדנאות שלימדו אתכם כיצד לגדל הידרו בבית כך שיניב לכם את התוצאות הרצויות, וברקע תמיד חקרנו ובדקנו מה הפיתוחים האחרונים שיוכלו לקרב את החלום. עכשיו, סוף כל סוף, אנו שמחים לומר, שהחלום קרוב מתמיד להגשמה ושגם המגדלים ההידרופונים הישראלים יוכלו ממש בקרוב להעביר את המערכות שלהם לאוטומציה מלאה שתוריד מהם את הצורך בתחזוקה ותשאיר להם את ההנאה מתוצר שגדל בתנאים המדוייקים ביותר עבורו.

חממה הידרופונית שלמה המנוהלת על ידי פאנל בקרה ושליטה אחד שמאזן חומציות ומדשן את כל המערכות באופן אוטומטי לחלוטין – עכשיו בישראל, נגיש גם למגדל הביתי!

מילוי מים אוטומטי

הפתרון לצורך במילוי מים אוטומטי הוא די פשוט ומיושם באופן חכם וזול בבתים של כולנו בחדר הקטן והאינטימי מכולם – השירותים. באותו האופן בו מיכל הניאגרה מתמלא באופן אוטומטי עד לגובה מסויים בכל פעם לאחר שאנו מדיחים את המים, כך אנו יכולים לגרום למאגר המים שלנו להתמלא בכל פעם שהוא מתרוקן מתחת לגובה שנגדיר לו.
מה צריך לשם כך? מצוף פיצוי הידראולי פשוט כמו זה שמשמשים בו ל.. נכון מאוד, ניאגרה ושניתן למצוא בכל חנות אינסטלציה או טמבוריה.

אך על אף הנוחות הנפלאה שפתרון פשוט כמו זה מעניק לנו בכך שהוא חוסך מאיתנו את הצורך במילוי מים באופן שוטף, ישנו חסרון אחד שנוצר באותה הנשימה – בעייתיות מעקב אחר ריכוז הדשן והחומציות במים. מאחר ופעולת המילוי מתרחשת באופן אוטומטי ללא ידיעתנו, תהיה תקופה מה, עד שנבדוק בעצמנו, בה המים במאגר ימהלו במים נקיים, ריכוז הדשנים יפחת משמעותית וחומציות המים עלולה לעלות, שכן לרוב מי הברז שלנו גבוהים יותר מ7.

כחלק מהפתרון האוטומטי שמצאנו ישנו מצוף פיצוי חשמלי אשר מתחבר למערכת כולה אשר מאזנת את החומציות ומדשנת באופן אוטומטי, כך שגם החיסרון הזה – עתידו להיפתר באמצעות הטכנולוגיה.

איזון חומציות (PH) אוטומטי

פעולת התחזוקה אולי המתסכלת ביותר היא איזון החומציות במים. מגדלים הידרופונים יודעים את חשיבות רמת החומציות להצלחת הגידול שלהם, שכן רק בטווח החומציות (PH) המומלץ הצמחים יכולים להזין עצמם בכל המינרלים והמיקרו אלמנטים להם הם זקוקים לצמיחה והתפתחות תקינה. סטייה בחומציות, בין אם לטווח האלקלייני הגבוה או לטווח החומצי הנמוך, עלולה למנוע מהצמחים מינרלים חיוניים ולהביא לעיכוב בצמיחה ואף להופעת סימני חוסרים על העלים, הפרחים או הפירות.

איזון החומציות אם כן, כוללת עבור המגדל בדיקה שוטפת בתדירות של פעם – פעמיים בשבוע של מאגר המים לשם וידוא כי אכן תמיסת ההזנה (המים + הדשן) מאוזנת על רמת החומציות המומלצת, כאשר בחודשי החורף תנועתיות החומציות פחות מורגשת ואילו בחודשי הקיץ רבים יבחינו כי הם נאלצים לאזן את החומציות בתדירות גבוהה יותר. מערכת איזון חומציות אוטומטית תחסוך מהמגדל את הצורך בבקרה שוטפת מול מאגר המים ואת פעולת האיזון עצמה.

מערכת איזון חומציות אוטומטית Pro Aqua System

איזון PH אוטומטילאחר מחקר מעמיק במערכות בינלאומיות שונות הגענו לבסוף למערכת המקצועית ביותר אשר נותנת מענה מעולה לצורך שלנו במתקן אמין, קומפקטי, דיגיטאלי אשר יבצע את פעולת האיזון באופן שוטף ואוטומטי.
מערכת Pro Aqua System לאיזון חומציות מיוצרת בספרד ונחשבת למובילה במתן הפתרון הנחשק, כך שאפילו חברות שמעניקות פתרון דומה כמו חברת מילווקי, משתמשות במערכות שלה ומשווקות אותן כמוצר פרימיום אשר עדיף על המוצר שלהן עצמן.

כיצד היא עובדת?

מערכת איזון החומציות מבית Pro Aqua System מורכבת מיחידה מרכזית שהיא למעשה משאבה פריסטלטית במינון נמוך שמשמשת כ'מוח' של המערכת, המשאבה עטופה בקופסא מוגנת מים עם צג דיגיטאלי שמציג את רמת החומציות במים בכל רגע נתון. השלב הראשון בהתקנת המערכת הוא כיולה על ידי מתן נקודת חומציות מזוהה אחת – 7, ולאחר מכן, הגדרת רמת החומציות המדוייקת הרצויה.

מאזנת חומציות אוטומטיתהמערכת מזהה את רמת החומציות הנוכחית במאגר המים על ידי אלקטרודת זכוכית הרגישה לסוג מסויים של יונים בתמיסת ההזנה, ושולחת טיפות במינון נמוך של נוזל מוריד חומציות אשר מתמוסס ומתערבב במים, עד שמגיע לרמת החומציות המדוייקת שהוגדרה לו. במידה והחומציות עלתה שוב, ולו רק בעשירית הנקודה, המערכת תפעל שוב לאיזונה.

המערכת דואגת לכך שבכל זמן הגידול תמיסת ההזנה תמיד תהיה מאוזנת לרמת החומציות האולטימטיבית עבור הצמחים שאנו מגדלים ללא שנצטרך לעשות זאת בעצמנו – מדובר על חסכון נהדר של זמן עבודה ודאגה, גם כשאנו בחופשה בחו"ל עם המוחיטו ביד משתזפים מול הגלים, יודעים שהצמחים שלנו נהנים מתזונה מעולה.

דישון הידרופוני אוטומטי

להשלמת התמונה, כך שמאגר המים יהיה המקום שנבקר בו רק כדי לבחון אם הגיעו אליו שורשים או כדי לנקות אותו בסיום כל מחזור, אנו זקוקים למערכת דישון אוטומטית שתוודא שיש לצמחים בכל רגע נתון את ריכוז הדשן הנכון ביותר עבורם במים.

אופן הדישון בגידול הידרו תלוי מאוד במגדל עצמו ובסוג הצמח. לצורך העניין, בעת גידול חסה אנו צריכים לספק לה מדד EC (מוליכות חשמלית שמייצגת את כמות הדשן במים) של 0.8-1.2, או 800-1200, כאשר זו נחשבת לכמות דשן נמוכה יחסית לירקות כמו חצילים, פלפלים או עגבניות שמצריכים עד 3.5 ואף 5 במדד ה-EC (לטבלת ערכי הEC המלאה לחצו כאן). אצל תבלינים וירקות עליים כמו החסה, אנו צריכים לעודד צמיחה בלבד, בעוד פריחה דווקא תעצור את הצמיחה ותהפוך את הצמח למר, שזה ההפך ממטרתנו (אלא אם אנו מבקשים לייצר זרעים). לעומת זאת, בירקות כמו עגבניה, חצילים ופלפלים, אנו זקוקים להעביר את הפרח תהליך משלב הצמיחה, לשלב הפריחה ואז גם לשלב חניטת והבשלת הפרי, כאשר לכל שלב כזה דרישות דישון שונות.

גישת דישון אחת, בה נוקטים לרוב המגדלים הביתיים שמבקשים שלא להתבלבל ולהסתבך עם סוגי דשנים רבים, היא זו שעושה שימוש בדשן אחד אשר משלב בתוכו גם את תזונת המאקרו וגם את תזונת המיקרו של הצמח, כלומר גם את המינרלים להם הוא זקוק בכמויות גדולות וגם את המיקרו אלמנטים להם הוא זקוק בכמויות קטנות, כאשר ברצונו להזין אותו בשלב הפריחה או הפרי, המגדל פשוט יעלה את מינון הדשן ובכך יספק יותר מהמינרלים והמיקרו אלמנטים הנדרשים.

למגדלים הללו ישנו פתרון אוטומטי פשוט במיוחד מבית Aqua Systen Pro אשר בדומה למאזנת החומציות אותה הסברנו קודם, גם הוא מאפשר להגדיר את מדד הEC הרצוי ובעזרת המשאבה הפריסטלטית מטפטף את הדשן לתוך המים עד שמד הEC מראה את הערך הרצוי. המערכת תראה לכם באופן רציף על גבי הצג הדיגיטאלי מה רמת הEC במים ובכל פעם שיתגלה חוסר היא תדאג לאזנו באופן מיידי ואוטומטי.

מדשנת אוטומטיתדישון אוטומטי לגידול קנביס רפואי או בהידרופוניקה מסחרית

הגישה השניה, בה משתמשים מגדלים מקצועיים יותר, לרוב בגידולים מסחריים או בגידולי קנביס, משום שלהם חשוב יותר לדייק במינוני תזונת המיקרו והמאקרו על מנת להעלות את התפוקה ואת איכות התנובה למקסימום הפוטנציאל הגנטי האפשרי, הוא שימוש בדשנים אשר מגיעים בחלקים, לעיתים רק A ו-B ולעיתים אף עם חלק C.

במקרה הזה ישנו פתרון דישון אוטומטי מעולה אשר משלב מספר משאבות פריסטלטיות שמוגדרות לתת יחד את רמת הEC המקסימאלית הנחוצה, כאשר כל משאבה בנפרד אחראית על אספקת האחוז היחסי הרצוי אשר הוגדר מראש על ידי המגדל לדיוק מירבי.

למגדלים המבקשים להעניק לצמחים נוסחת דישון ייחודית וממוקדת אשר מורכבת מהמינרלים והמיקרו אלמנטים בנפרד במינונים מדוייקים, ניתן פשוט להוסיף משאבות פריסטלטיות למערכת אשר יוגדרו וינוהלו מפאנל אחד. אין באמת הגבלה על רמת השליטה והדיוק של המשאבות והן מאפשרות התאמה מקסימאלית של נוסחת הדישון לרצונותיו של המגדל.

מדשנת הידרו אוטומטית לגידול קנביסלסיכום, היכן אנחנו עומדים עם זה והיכן ניתן להשיג את המערכות?

השורה התחתונה של כל מה שציינו עד כה, הוא שעידן חדש עולה על עולם ההידרופוניקה בישראל אשר יאפשר לכולם – למגדלים ביתיים, מקצועיים ומסחריים כאחד, לספק את כל צרכי התזונה של הצמח באופן שוטף באמצעות מערכות אוטומטיות חכמות שימנעו טעויות אנוש או טיפול לא רציף שמזיק לתהליך הגדילה של הצמח.

יתרה מכך, בכתבה משלימה נוספת נחשוף מוצר חדש אשר יאפשר לשלוט על כלל הפרמטרים בחדרי ואוהלי גידול שיכלול בין היתר: איזון חומציות אוטומטי, דישון אוטומטי, איזון לחות וטמפרטורה אוטומטיים – משמע, בקרה ושליטה מוחלטת, מרחוק באמצעות תוכנת מחשב, על כלל הפרמטרים החשובים ביותר בגידול מבוקר, למגדל הביתי במחיר ידידותי הרבה יותר מכל מה שהיה זמין עד כה.

המוצרים עלו לחנות המקוונת שלנו – לחצו כאן למעבר לעמודי המוצר

Nature Tech הינה יבואנית בלעדית של מערכות Pro System Aqua בישראל וניתן לפנות אלינו ישירות על מנת לקבל פרטים נוספים ולהזמין את המערכת הנחוצה עבורך במחיר הכרות מוזל במכירה מוקדמת.
למעוניינים להיות משווקים מורשים של המוצרים – אנא פנו אלינו למייל [email protected] או התקשרו 08-9174719.

השאר תגובה