מזרע לפרח: מחזור החיים של צמח הקנאביס

20783
מחזור חיי צמח הקנביס גידול ביתי

המפתח לגידול קנאביס ביתי מוצלח טמון בהבנת מחזור החיים של הצמח ואספקת כל התנאים הדרושים לו. לקנאביס, בין אם גדל מתחת לשמיים או בתוך חדר גידול ייעודי, יש את אותן דרישות לצמיחה בריאה; הוא זקוק לאור, אויר, מים, הזנה, מצע גידול וחום על מנת לייצר מזון ולגדול, מספיק שרק אחד מהמרכיבים הללו יחסר וצמיחתו תעצר. מהם שלבי הגידול של צמח הקנביס ומה חשוב לדעת?

מחזור החיים של צמח הקנאביס

בטבע, קנאביס בדרך כלל גדל כצמח בעל מחזור חיים שנתי; זרע שינבט באביב, יגדל בקיץ לצמח גבוה ובריא ובסתיו יפרח ויפיק זרעים שינבטו שוב באביב הבא. כשמגדלים קנביס בבית, ישנו צורך בסביבה מבוקרת שתספק לצמח את התנאים הנדרשים לכל אחד משלבי מחזור חייו.

נביטה (2-7 ימים)

הנבטה של זרע קנביסזרעי קנביס זקוקים רק למים, חום ואויר כדי לנבוט, הם לא זקוקים להורמונים או עזרים נוספים. זרעים שנשמרו היטב נובטים תוך 2-7 ימים בחושך ובטווח טמפרטורות רחב יחסית של 21-32 מעלות צלזיוס. לאחר 2-7 ימים של נביטה השתיל הצעיר יכנס למצב של צמיחה למשך כחודש, במהלכה יחל לגדל מערכת שורשים, יצמיח גבעול וכמה עלים.

במהלך ההנבטה, לחות, חום ואויר, מפעילים הורמונים במעטפת הזרע אשר מאותתים לתאים חדשים להיווצר ולגדול. העובר הקטן מתרחב וניזון מהמזון המאוחסן בתוך הזרע. בקרוב, מעטפת הזרע תפתח, נצרונים ושורשים ישלחו כלפי מטה ואילו הנבט יצמח כלפי מעלה בחיפוש אחר האור.

לבלול (4-5 שבועות)

לגדל קנביס בבית מחזור חיי הצמח
קרדיט: ויקימדיה A7nubis

השורש הראשון (ניצרון) שיוצא מהזרע גדל כלפי מטה ומתחיל לשלוח שלוחות באופן דומה לפעולת הנוף המתהווה מעל עם גבעול מרכזי המוציא עלים. לשורש תפקיד כפול: הראשון הוא לשמש כ'עוגן', לייצב את הצמח ולהעניק לו אחיזה מספקת במצע הגידול והשני הוא לספק לצמח את המזון הדרוש באמצעות היונקים הקטנים אשר מושכים אליהם מים ומינרלים (הדשן הנחוץ למחייתן).

ציר זמן להנבטת (ולבלוב) זרעי קנביס

55-72 השעות הראשונות: מים נספגים, ניצרון ראשון מתחיל להיווצר.
10-14 ימים ראשונים: שורשים ראשונים מתחילים להראות
21-30 יום: לפחות חצי מהזרעים הנביטו עד היום ה21, זרעים שלא ינבטו עד היום ה30 כנראה יגדלו לאט.

– ברגע שהזרעים השרישו שורשים הצמח יהנה מגדילת תאים מואצת: גזע, עלים וענפים מתפתחים במהירות.
– שתילים צעירים מזרע מתפתחים למצב צמיחה מלא תוך 4-6 שבועות של נביטה.

שלב הצמיחה (4 שבועות)

קנביס בשלב הצמיחה
קרדיט: .publicdomainpictures.net

שלב הצמיחה הוא הזמן בו צמח הקנביס מגדל ענפים ועלים במהירות והוא ישמר כל עוד הצמח יקבל מחזור אור של 18-24 שעות בכל יום. התבגרותו של הצמח מביאה לשינוי במאפייני ובפונקציונאליות של שורשיו, כאשר השורש המרכזי והשורשים הבוגרים שיוצאים ממנו, משמשים כמערכת העברת מים ועשויים אף לאחסן מזון. קצוות השורשים מייצרים תאים הנקראים יונקים, ניתן לזהות אותם על ידי השערות הקטנטנות שבקצותם ותפקידם לגדול ולהתקדם עוד ועוד בתוך מצע הגידול בחיפוש אחר עוד מים ומזון. ללא מספיק מים, היונקים ושיערותיהם הדקיקות יהיו הראשונים למות מאחר והם עדינים מאוד וניזוקים במהירות גם על ידי חשיפה לאור, אויר וידיים מגושמות.

כמו מערכת השורשים, גם הגזע המרכזי (שמתחיל את דרכו כגבעול עדין) גדל בתהליך הארכה ומכוון את צמיחתו כלפי מעלה, כאשר ניצנים קטנים שמתפתחים לכל אורכו גדלים לענפים משופעי עלים. תפקידו של הגזע המרכזי הוא להעביר מים ומזון מהשורש העדין אל הניצנים, העלים, הענפים והפרחים. סוכרים ועמילנים מיוצרים בעלים ומחולקים לכל הצמח באמצעות הגזע, פעולת העברת המזון מתרחשת בחלק הקרוב לפני השטח כך שאם הגזע יקשר חזק מדי, הדבר עלול לפגוע במערכת ההזנה של הצמח.

פתחי נשימה זעירים הנקראים 'פיוניות' ממוקמים בחלקו התחתון של העלה ומתעלים פחמן דו חמצני למפגש עם המים הנסחבים מהשורשים אל העלים באמצעות הגזע, בתהליך הנקרא פוטוסינתזה. על מנת שהפוטוסינתזה תתרחש, על הרקמה הפנימית של העלים להיות לחה למניעת התייבשות וכאמצעי הגנה נוסף, עלי הקנביס מצויידים בשכבת מגן. דרך הפיוניות מתבצע גם אידוי מים ושחרור עודפי חמצן. על אף ההסבר התמציתי, חשוב להדגיש כי הפיוניות חשובות מאוד לבריאות הצמח וחייבות להשמר נקיות בשביל לקדם צמיחה מספקת.

שניה לפני הפריחה

שערות נקבת קנביס בתחילת הפריחה
התחלת פריחה של קנביס נקבי. קרדיט: Rotbuche

קנאביס שגדל מזרע מתחיל את הפריחה 4 שבועות לאחר שהחל את שלב הצמיחה. הפריחה, אשר בשלביה המוקדמים נראית כשיערות במפרקי הגבעולים, תופיע בדרך כלל במפרק הרביעי עד השישי מתחתית הצמח ותסייע לזהות את מין הצמח שגידלנו עד כה.
צמחי קנאביס הם בדר"כ או נקביים לגמרי או זכריים לגמרי ולכל מין יש את הפרחים הייחודיים לו ומומלץ מאוד לזהותם בשלב המוקדם ביותר שניתן. מגדלים רבים ישמידו צמחי קנביס זכריים (או שישתמשו בהם להרכבה) משום שיש להם רמות נמוכות יותר של קנאבינואידים (THC, CBD, CBN וכו') בעוד צמחי קנביס נקביים יועדפו על ידי רבים בשל רמות הקנאבינואידים הגבוהות שהן מייצרות.

 

פריחה (תקופת פריחה תלויה בזן)

בטבע הקנביס פורח בסתיו. ככל שהימים מתקצרים והטמפרטורות יורדות הצמח מקבל את האיתות לכך שמחזור החיים השנתי שלו עומד להגיע לסיומו והתהליכים הביולוגים והכימיים המתקיימים בו משתנים על מנת להפיק את פרחיו וזרעיו. בשלב זה העלים גדלים לאט והפרחים מתחילים להתהוות. בגידול קנביס בסביבה מבוקרת, הטריגר שיעביר את הצמח משלב הצמיחה לשלב הפריחה הוא קיצור שעות היום ל-12 שעות בלבד, לעומת 18-24 בשלב הצמיחה.

צמחי הקנביס הנקביים אשר מצליחים להישאר ללא זרעים הודות לעובדה שלא הואבקו ועל ידי צמחים זכריים נקראים 'Sinsemilla'. במידה ויופרו על ידי אבקנים של צמחים זכריים גם הם יפתחו זרעים, אם לא הופרו, צמחי הקנביס הנקביים ימשיכו לייצר את השרף הנחשק בעודן מחכות לזכר שיפרה אותן על מנת שיסיימו בהצלחה את מחזור החיים שלהן. לאחר שבועות של פריחה והפקת שרף קנבינואידים ריחני, הפקת הTHC נכנסת לפעולה בקרב הנקבות המתוסכלות.

צמח הקנביס ומחזור חייובטבע הקנביס מגיע כצמח נקבי או זכרי, כאשר שניהם פורחים ואבקנים מהצמח הזכרי נוחתים אצל הצמח הנקבי הוא מפרה אותה ומת לאחר שהפיק והשיל מעליו את כל אבקניו. בינתיים זרעים מתהווים וגדלים בתוך פרחי הצמח הנקבי וכשהם מגיעים לבגרות, הצמח הנקבי יתחיל למות לאיטו. הזרעים הבוגרים אז יפלו על האדמה וינבטו באופן טבעי או שיאספו לזריעה באביב הבא.

צמחי אם

צמחי אם הם צמחים נבחרים בעלי גנטיקה טובה שתפקידם לייצר ייחורים שיהפכו לצמחים בוגרים עם גנטיקה זהה. מגדלים בוחרים את צמחי הקנביס הנקביים הבריאים, החזקים והעסיסיים ביותר להיות להם כאמהות ונותנים להם 18-24 שעות אור על מנת שישארו בשלב הצמיחה. על האמא הנבחרת להיות בת חודשיים לפחות, משום שייחורים מצמח צעיר עלולים להתפתח באיטיות ובאופן שונה האחד מהשני. ייחורים שנלקחו מצמח אשר נמצא כבר בשלב הפריחה זקוקים לחודש על מנת לחזור לשלב הצמיחה וכדאי לדעת שגם ייחורים אשר גדלו והפכו לצמחים בוגרים ובריאים ניתנים להפיכה לאמהות המייצרות ייחורים.

השאר תגובה