קל, זול ומספק: מדריך לבניית מערכת הידרופונית ביתית ל44 צמחים על קיר בשיטת NFT

12425
בניית מערכת גידול הידרופונית בשיטת הNFT - מדריך לבניית מערכת

הידרופוניקה במתכונת עשה זאת בעצמך צוברת תאוצה יותר ויותר. העלויות הנמוכות, היכולת להתאים אישית את מימדי המערכת בנוחות וקלות מירבית וזמינות החומרים, הופכים את המשימה לפשוטה יחסית לביצוע וכל אלה יחד מאפשרים לכל מי שמבקש להדבק בחיידק ההידרופוני בקלות רבה.

לאחר הצלחתו של המדריך הקודם לבניית מערכת הידרופונית, החלטנו להנגיש עבור קוראינו מדריך עשה זאת בעצמך נוסף של המערכת השכיחה ביותר שלקוחותינו בונים בביתם שכמעט כל אחד, במינימום זמן, תקציב ומקום, יכול להקים בביתו.
מדובר על מערכת NFT אנכית תלויה על קיר, כזו שלא תופסת כלל מקום על הרצפה (למעט מאגר המים), עלויותיה מינימאליות והיא מאפשרת לגדל 44 צמחים בקלות מדהימה.

אז מה נדרש בכדי לבנות את המערכת ההידרופונית הזו?

תנאים בסיסיים:

  1. קיר – אם ברצונכם לגדל צמחים למאכל רצוי שיהיה זה קיר עם שמש מלאה (לירקות) או לפחות חלקית (לתבלינים).
  2. נקודת חשמל בקרבת מקום (או כבל מאריך) – אם המקום אינו מקורה יש לדאוג לשקעים מוגנים ממים.
  3. נקודת מים בקרבת מקום (עם צינור).

רשימת רכיבים לבניית המערכת ההידרופונית

הערה: במדריך הזה אנו משתמשים בצינורות UPVC לבנים באורך 2.4 מ' עם 11 פתחי שתילה כל אחד כאשר גובה המערכת 1.70 מ', באפשרותכם להשתמש בכל אורך של צינור שיתאים לקיר ולצורך שלכם (רצוי לא ארוך יותר מ4 מטרים) עם מספר הצמחים הנחוץ עבורכם.

בנוסף, קחו בחשבון את העובדה שהצמחים גדלים לגובה וכי הקומה העליונה צריכה לאפשר טיפול וקטיף נוח כך שמומלץ לקבוע את הגובה המקסימאלי בהתאם לתנאים הנחוצים לכם. ניתן כמובן לרווח את המרחק בין הקומות באמצעות ניפלים אם ברצונכם לגדל צמחים שתופסים הרבה מקום לגובה.

חלקי המערכת

מדריך בניית מערכת הידרופונית בבית

  • מאגר מים 60 ליטר – רצוי מאגר לבן שלא יספוג חום, מומלץ מאוד שיהיה אטום עד כמה שניתן על מנת למנוע כניסת מזיקים ושמש שתיצור ירוקת. במכסה המאגר יש לקדוח פתח בקוטר צינור הניקוז שנכנס אליו ופתח נוסף בקוטר צינור ההובלה שיוצא ממנו.
  • 4 צינורות 110 מ"מ UPVC אורך 2.4 מטר עם 11 פתחי שתילה – אלו הן תעלות הגידול בהן גדלים הצמחים ההידרופונים שתשתלו.
  • 44 כוסות רשת 75 מ"מ – בכוסות הרשת אנו שותלים את הצמחים, חשוב לודא שהם מגיעים עם קצות השורשים לזרם המים הדק בתחתית צינור הגידול.
  • 7 זויות 110 מ"מ 90 מעלות UPVC לבנות – המחברים שמאפשרים לחבר את הצינורות האחד מתחת לשני, כל 2 זויות מאפשרות מעבר לקומה הבאה.
  • 3 ניפלים 110 מ"מ לבנים (שחתכנו מאורך 50 ס"מ ל15) – תפקידו של הניפל לרווח את המרחק בין הצינורות על ידי הכנסתו בין הזויות. ניתן לחתוך את הניפלים לאורך הרצוי לפי הצורך.
  • מופה 110 מ"מ – מאריכה מעט את הצינור העליון על מנת שצינור ההובלה יתחבר באסתטיות (לא חובה)
  • פקק 110 מ"מ – מיועד לצינור העליון, יש לבצע בו קידוח של פתח בקוטר צינור ההובלה, רצוי בחלקו העליון.
  • משאבת מים שדוחפת לגובה המתאים (במקרה הזה ATMAN 104 שדוחפת לגובה 1.80 מ') – יושבת במאגר המים ומניעה אותם באופן רציף. ניתן לחבר גם טיימר (שעון שבת) ולהפעילה לפרקים אך אין בכך הכרח.
  • צינור 20 מ"מ לבן להובלת המים מהמשאבה לתעלת הגידול העליונה באורך המתאים. לחיבור אסתטי מומלץ להשתמש באומגות בקוטר המתאים שיצמידו את הצינור לקיר ובמחבר ר' פנימי לזוית 90 מעלות לחלקו העליון שנכנס לצינור.
  • מחבר מתאים בין צינור 20 לפתח יציאת משאבת המים
  • 8 תומכי צינור 110 מ"מ – לחיבור צינורות הגידול לקיר
  • 11 אטמים משומנים 110 מ"מ (גומיות איטום) למניעת נזילות בין המחברים.

רוצים לרכוש את כל שנחוץ על מנת לבנות מערכת כזו בחבילה אחת?לחצו כאן

שלב 1: מיקומים וחישובים

איך לבנות מערכת NFT הידרופונית לבד בביתבחרתם היכן אתם רוצים את המערכת? מצויין. מקמו את מאגר המים בקצה הימני או השמאלי של המערכת לפי נוחות הגישה לנקודת המים, שם יהיה ניקוז המערכת כאשר מחברי הזוית של הקומה התחתונה יחוברו בצד השני.

חשבו את המרחק בין הנקודה העליונה ביותר בה ברצונכם למקם את הצינור העליון לנקודה הנמוכה ביותר בה תמקמו את הצינור התחתון שסופו מתנקז למאגר. את המרחק הזה חלקו למספר החיבורים בין התעלות. לצורך הדוגמא, במערכת של 4 צינורות ישנן 3 נקודות חיבור (הדגמה בתמונה לעיל). חישוב זה יסייע לכם להחליט על גובה הניפל הרצוי והחיתוך שיש לבצע בו. קחו בחשבון הפרש של מספר סנטימטרים בין קומה לקומה שיאפשרו שיפוע קטן של כ-2 מעלות אשר מאפשר למים לזרום בקצב סביר בכוח הכבידה.

שלב 2: התחילו מהמאגר ומהקומה התחתונה

גידול הידרופוני בבית עם מערכת DIY

מומלץ להתחיל מהקומה התחתונה שנכנסת למאגר ועליה להשלים את הקומות העליונות לפי הסדר. אל תשכחו בכל חיבור שאתם מבצעים לשים אטם שפה שימנע נזילות. את הצינורות חברו אל הקיר על ידי אומגות מתכת או תומכי צינור כמו אלה בתמונה.

במכסה המאגר פיתחו 2 פתחים: האחד לגודל צינור הניקוז והשני לגודל לצינור הובלת המים לצינור העליון (במקרה של המערכת המוצגת 20 מ"מ).

שלב 3: חיבור המשאבה למערכת ושתילה

התקנת מערכת הידרופונית בבית

לאחר שמיקמתם את המאגר וקיבעתם את צינורות השתילה הכניסו את הניקוז התחתון למקום המתאים לו במכסה המאגר, הוסיפו את משאבת המים לתחתית המאגר וחברו אליה דרך הפתח הקטן שיצרתם במכסה את צינור ההובלה.

קידחו פתח בפקק הסופי שמיועד לצינור בקומה העליונה, ודאו כי הפתח נמצא בחלקו העליון של הפקק.
הכניסו את קצהו השני של צינור הובלת המים שמחובר למשאבה אל הפתח בפקק העליון ששמתם (עם אטם משומן כמובן) בצינור העליון. את כבל החשמל מהמשאבה שלשלו החוצה מהמאגר. קבעו את צינור ההובלה על ידי אומגות מתאימות.

זהו, סיימתם!
המערכת מוכנה להפעלה ושתילה. מלאו את מאגר המים ניתן למלא רק שליש), חברו את המשאבה לחשמל ותנו למים לרוץ כשעה לפני שתשתלו את הצמחים על מנת לשטוף את חלקיה. לאחר שעה רוקנו את המאגר ומלאו אותו לגמרי שוב, הפעם בכדי לגדל את הצמחים.

כעת מגיע החלק של השתילה בכוסות הרשת. כפי שנכתב בהתחלה, יש לודא שקצות השורשים מגיעים לתחתית הצינור ובכך מבטיחים הזנה וצמיחה. מומלץ למלא את כוסות הרשת גם במצע גידול שיחסום כניסת אור ומזיקים, המצע יכול להיות הידרוטון, טוף או אפילו חצץ שטוף.. אין חשיבות של ממש למצע מלבד למטרות שצוינו ולכן אין צורך שיספח נוזלים או יהיה בית לשורשים.

מומלץ להשתמש בסטארטרים (שתילים צעירים) שמחירם זול ובית השורשים שלהם קטן מאוד. את הסטארטרים אין צורך לשטוף מהאדמה שכן היא מועטה מאוד, כלואה בשורשים וגם ככה רובה כלל לא נמצאת במים. אם רכשתם צמחים באריזות תיק תק של שישיה או בעציץ יש לשטוף היטב ובעדינות את בית השורשים מאדמה לפני השתילה.

לא יודעים איך לבחור מה לשתול עכשיו? מומלץ לקרוא את המדריך הזה.

שדרוגים אפשריים:

תחזוקת המערכת בשוטף תדרוש ממך מילוי מים, איזון חומציות ודישון בהתאם לצרכי הצמחים באופן שוטף. ללמידה על תחזוקת המערכת ניתן לקרוא את המדריך שיצרנו במיוחד לשם כך.  בנוסף, יש לבצע מעקב אחר מזיקים, עלים מתים, גיזום בית שורשים מפותחים מדי וקטיף.

אם אתם מעוניינים שהמערכת תתחזק את עצמה בשוטף ותשאיר לכם קרוב לאפס עבודה באפשרותכם לחבר אליה מצוף פיצוי שימלא את המים אוטומטית כשהם מגיעים לשליש התחתון, בקר איזון חומציות אוטומטי שיוודא שהחומציות עומדת על הנקודה המוגדרת לו כל הזמן ובקר איזון מוליכות חשמלית שיוודא שהמוליכות החשמלית במים נמצאת תמיד בנקודה המוגדרת.

אוטומציה שכזו לא רק תקל על החיים של המגדל, אלא גם תמנע טעויות שמקורן בחוסר העקביות האנושית שלא תמיד מצליחה להעניק את הטיפול האולטימטיבי למערכת. במקרה של אוטומציה, התחזוקה על המערכת יורדת אל מעקב מזיקים, הסרת עלים יבשים וענפים בלתי רצויים וכמובן – קטיף!

לרכישת סט החלקים לבניית מערכת NFT ל44 צמחים כמו זו המופיעה במדריך לחצו כאן

יש לך שאלות נוספות? כיתבו לנו בתגובות ואנו נשתדל לענות בהקדם האפשרי!
בהצלחה לכולם

תגובה 1

  1. תודה, תודה, תודה לכם!
    הרבה זמן שרציתי מערכת הידרופונית כזאת, עכשיו ברור לי איך בכלל לגשת לזה.

השאר תגובה