כיצד לבחור אילו צמחים לשתול במערכת ההידרופונית שלי?

7939
כיצד לבחור צמחים לגידול במערכת הידרופונית

בעת בניית או רכישת מערכת הידרופונית חדשה עולה מיד שאלת השאלות – אילו צמחים אשתול בה? ובכן, התשובה לשאלה זו לכאורה אינה פשוטה ומובנת מאליה מאחר וישנם מספר עקרונות שיש להתחשב בהם טרם בחירת הצמחים, אך ברגע שעקרונות אלה יובנו על ידך, בחירת צמחי המחזור הבא תהיה שאלה פשוטה עם תשובה פשוטה עבורך.

העקרון הראשון שעלינו להבין בהידרופוניקה הוא שהמערכת ההידרופונית שלך מחליפה אך ורק את האדמה. היא אינה מחליפה את השמש, עונות השנה, את תחלופת האויר או הטמפרטורות בחוץ – אלא רק את המדיום בו שתולים הצמחים ועל כן שאלת הצמחים הניתנים לשתילה בה הייתה רלוונטית גם אם היינו בוחרים לגדל באדמה ויש להתייחס אליה באופן הזה עם השאלות הבאות:

האם אתם מגדלים Indoor או Outdoor?

גידול הידרו בתוך הבית INDOORאם ייעדתם את המערכת למיקום בחוץ הבית (Outdoor) אתם יכולים כבר עכשיו לדלג לשאלות הבאות, אך אם מיקומה אמור להיות בתוך הבית עליכם לקחת בחשבון שבמידה ואינכם מגדלים תחת סביבה מבוקרת המתאימה אישית את תנאי הגידול לצמחים, או במילים אחרות, אם היא אינה ממוקמת באוהל גידול ייעודי המכיל תאורת גידול לצמחים במינימום, ובמקסימום אף רפלקטורים, מפוחים, ונטות ושלל אמצעים שיחקו את תנאי המחייה האידאליים עבור הצמחים, עליכם לבחור את הצמחים כך שיתאימו לתנאי האור ותחלופת האויר בתוך ביתכם, כאשר לרוב מדובר על צמחי נוי לבית אשר מצריכים מעט מאוד חשיפה לשמש ותחלופת אויר מועטה.

במידה ואכן יש לכם מערך גידול אשר מסוגל להעניק לצמחים את תנאי המחייה האידאלים, באפשרותכם לגדל כמעט כל דבר ללא תלות בעונות השנה, בחמסינים או בסופות, שמתרחשות מחוץ לבית, כל עוד תעניקו להם את שעות האור, הטמפרטורות, הלחות והדישון הנדרש.

מגדלים בחוץ? אתם תלויים בעונות השנה

בחירת צמחים לשתילה במערכת הידרופונית לפי עונות השנההקיץ הישראלי נפלא לגידול עגבניות, חצילים, פלפלים, מלפפונים, קישואים, אבטיחים, מלונים, דלעות ושלל ירקות עסיסיים כאשר מומלץ להתחיל את השתילה כבר בחודשי האביב המוקדמים על מנת לאפשר לצמחים לגדול ולהתפתח בתנאים נוחים טרם יגיעו גלי החום הקיצוניים, זבובי הפירות, המזיקים הטורדניים ושלל האתגרים אשר יקשו את הצמיחה עבור צמחים צעירים.

טיפ: אוגוסט כבר הגיע? מומלץ שלא לשתול ירקות קיץ צעירים שיתקשו לגדול ולהניב פירות בימים החמים אשר מתקצרים יותר ויותר, אלא לחכות לסתיו בספטמבר על מנת לשתול ירקות חורף שיניבו לאורך כל החורך עד בואו של האביב.

החורף הישראלי נפלא לגידול הידרופוני, בעיקר משום שהוא מתאפיין גם בימים שטופי שמש, בטמפרטורות מאוזנות שלעיתים רחוקות יחסית מגיעות לקיצון נמוך המסכן את הצמחים, ימי הסופות בו ספורים בלבד ובאופן כללי, הוא אינו מהווה אתגר של ממש לעומת מקומות קרים באמת כמו קנדה, אירופה או אזורים מסויימים בארצות הברית.

בחורף ניתן לגדל חסות על שלל זניהן הצבעוניים והפריכים, פאק צ'וי, קייל, כרוביות, ברוקולי, אורוגולה, עלי סלק, עירית, בצל ירוק, כוסברה, שמיר, כרובים למיניהם, תותים, סלרי ושלל ירוקים טעימים ובריאים!

לרוב ניתן לקטוף מגינת הירק ההידרופונית החורפית שלנו לכל אורך הסתיו, החורף ואף האביב, כל עוד הצמחים לא הוציאו עמוד פריחה אשר הפך את טעמם למריר. הקפידו על קטיף מגוון במינון הגיוני אשר יאפשר המשך צמיחה לשתילים אשר ממלאים את המערכת ההידרופונית שלכם על מנת שלא לבצע את השתילה בכל חודש מחדש, אלא להנות מאותם השתילים לכל אורך העונה.

מומלץ לקריאה: מה ניתן לשתול עכשיו? מדריך שתילה לפי עונות השנה

מה תנאי האור שיקבלו הצמחים?

על אף הכיף הגדול שבבחירת ירקות העונה לגידול הידרופוני, עלינו לקחת בחשבון גם את פרמטר האור טרם רכישתם או הנבטתם. כל הירקות שהוזכרו לעיל מצריכים שמש ישירה של לפחות 5 שעות ביום. מהי שמש ישירה? כאשר קרניה המלטפות והמחממות של השמש נוחתות על הצמחים עצמם ולא מעניקות אור כללי בלבד. לממקמים את המערכת על הגג, במרכז הגינה או במרפסת מזרח-דרומית או אפילו דרומית בלבד, לרוב אין בעיית מחסור בשמש ישירה, אך במידה והבחנתם בכך שהשמש מבקרת באופן חלקי ובלתי מספק בלבד במיקומה של המערכת ההידרופונית שלכם, מומלץ לבחור בשתילים שמצריכים כמות מועטה יחסית של שמש כמו תבלינים וצמחי נוי.

איזו מערכת הידרופונית יש ברשותך?

גידול בהידרופוניקה במרפסת הבית
מערכת NFT ורטיקלית מול מערכת מגדל ורטיקלית במרפסת אורבנית

גם לסוג המערכת ההידרופונית שברשותך ישנה משמעות בבחירת הצמחים שיגדלו בה, שכן לכל צמח נוף שונה אשר מצריך תנאים פיזיים מעט אחרים. לדוגמא – אם ברשותך מערכת רפסודה צפה מאוזנת שהצמחים בה שתולים האחד לצד השני ועלולים להצל אחד על השני במידה ויגדלו למימדים גדולים כמו ברוקולי וכרובית, או שמה יתפרסו האחד על השני כשם שנוטים לעשות המלפפונים, הקישואים, האבטיחים והדלעות – כמובן שישנם פתרונות אפשריים כמו הדלייה או ריווח מספק בין שתיל לשתיל, אך האידאל עבור מערכת שכזו הוא שתילת צמחים בעלי נוף קטן ויציב יחסית כמו פלפלים, חצילים ותבלינים בקיץ, או עליים ותבלינים בחורף.

במידה וברשותי מערכת NFT ורטיקלית (אנכית) באפשרותי לבחור לשתול בכל קומה צמחים אשר לא יפריעו לאלה שמתחתם או מעליהם, כמו למשל – מלפפונים, קישואים ואבטיחים למטה, ופלפלים וחצילים למעלה. גידול עגבניה מצריך מעקב שוטף אחר שורשיה האגרסיביים והדלייה מספקת, כאשר האידיאל הוא לשתול אותה בנפרד בבאטו באקט או DWC בגובה הרצפה שיאפשר לה לצמוח גבוה ולהתפרס ככל יכולתה.

בנוסף עלינו לקחת בחשבון את תנאי הצל והאור שהצמחים במערכת שלי יצרו עבור הצמחים השכנים שלהם ולתכנן את בחירת הצמחים ושתילתם מראש באופן שימקסם את האור ואת התנאים הפיזיים הקיימים.

אם כן, השאלות שעלינו לשאול: האם המערכת ההידרופונית שלי מאוזנת / ורטיקלית, מהם מרווחי שתילה, האם היא 180 או 360 מעלות, ואילו צמחים יכולים לגדול ולשרוד בה לאורך זמן בהתחשב בתנאי האור הנדרשים עבורם ואופי צמיחתם בבגרותם.

מה ניתן לשתול בהידרופוניקה?

ובכן, בהידרופוניקה כשיטה ניתן לשתול הכל! החל מעצים, דרך שיחים, עד פרחים, ירקות, תבלינים ופקעות. השאלה הנדרשת היא למעשה – מה המערכת ההידרופונית שברשותך מסוגלת לגדל? לרוב, המערכות הנמצאות בשימוש כיום אינן מאפשרות לגדל ירקות שורש, שיח ועצים, על אף שאלה בהחלט אפשריים לגידול בהידרופוניקה.

המערכות הנמצאות בשוק הביתי היום מאפשרות לגדל בעיקר ירקות, פרחים, תבלינים, עליים ואף עצים כגון פאפיה ובננה. על מנת לגדל ירקות שורש כמו תפוחי אדמה ובטטות יהיה עליך ליצור מערכת אשר הדגש בה ינתן דווקא על חלקה החשוך והרטוב בו גדלים השורשים ולאפשר התפתחות פקעות וקטיף נוח, אנו מניחים שלא רחוק היום בו גם מערכות הידרופוניות ביתיות שכאלה יגיעו לשוק.

לסיכום, שאלת בחירת הצמחים אינה מורכבת כפי שהיא נשמעת והיא מצריכה למעשה התחשבות במספר פרמטרים שברגע שהם מובנים, התשובה לשאלה הופכת פשוטה ומובנת מאליה.

במידה ותבחרו להנביט את הצמחים, הקדימו את העונה שכן נביטה מוצלחת מצריכה כשלושה שבועות לפחות לפני השתילה במערכת.

יש לכם שאלות? כתבו לנו בתגובות!
בהצלחה.

השאר תגובה