'סבירות גבוהה שהציביליזציה האנושית תכחד עד שנת 2050' כך בדו"ח חדש על שינויי האקלים

1757
שינויי אקלים והאנושות

על אף שבישראל יש תחושה שבועה מגנה עלינו ממשבר האקלים והממשלה אינה מיישרת קו עם התנועה הבינלאומית, יש בעולם חוקרים ומדענים אשר חוזים תרחישים קטסטרופליים במקרה של אי פעולה מיידית וגלובאלית. הכחדה אנושית כבר אינה תרחיש של סרטים הוליוודים בלבד והיא מונחת על השולחן כאפשרות סבירה בהחלט במידה והמין האנושי לא יתעורר מיד לפעולה דרסטית ומתואמת.

הציויליזציה האנושית כפי שאנו מכירים אותה נכנסה כבר לעשור האחרון שלה – דו"ח חדש ומדאיג בוחן את סבירות כושר ההשרדות העתידי שלנו על הכוכב האהוב והיחיד שיכול להכיל אותנו.

השפעתו הקטסטרופלית של משבר האקלים אשר יחד עם אי פעולה או ניסיון לעצור אותו, שולחים את כדור הארץ שלנו מטה במדרון חלקלק לעולם כאוטי שעלול למחוק אוכלוסיות שלמות ברחבי העולם, כותב הדו"ח מסביר. הדו"ח, שחובר על ידי החממה הלאומית לענייני שיקום אקלים המבוססת במלבורן שבאוסטרליה, הוצגה על ידי מפקד צבא אוסטרליה לשעבר ומפקד הכוחות הימיים בדימוס, כריס ברי.

בהקדמתו אמר כריס ברי כי כותבי הדו"ח "הניחו מולנו את האמת העירומה על מצבו הנואש של המין האנושי על כדור הארץ שלנו, אשר צובעת תמונה מדאיגה על האפשרות הממשית והמדאיגה שאנו בדרך להכחדה, באופן הנורא ביותר"

הדו"ח טוען ששינויי האקלים כעת נמצאים בטווח הזמן הבינוני וקוראים לממשלות לקחת ברצינות את האיום ולנקוט בצעדי מנע תוך לקיחת התסריטים הגרועים ביותר בחשבון. בנוסף, נטען בדו"ח כי משבר האקלים צפוי להשפיע באופן קיצוני על אספקת המים והמזון, אשר ישפיעו ויהוו זרז לאי יציבות מבחינה חברתית-פוליטית אשר יאיצו את הקונפליקט והעדר הסדר בשלושת העשורים הקרובים.

על מנת להיערך באופן יעיל להשפעות שכאלה, הדו"ח קורא לבחינה וכתיבה מחדש של ניהול הסיכונים של מדינות, אשר שונה במהות מתוכניות ניהול סיכונים סטנדרטיות לעיתות שאינן נוגעות במשבר האקלים הצפוי. "זה יגע באפשרויות הקיצון הבלתי צפויות, במקום להיערך על בסיס מאורעות היסטוריים שהתרחשו בעבר".

הדו"ח נכתב על ידי דיוויד ספראט, חוקר ראשי פורץ דרך ויאן דאנלופ, מנהל לשעבר של חברת נפט, גז ופחם בינלאומית שעבד עבור 'Shell' והיה יו"ר איגוד הפחם האוסטרלי. הדו"ח שלהם מציע 'הצצה לעולם השרוי בכאוס' מה שמהווה לדבריהם תרחיש סביר ואפשרי בהחלט בהתחשב באי פעולה על ידי ממשלות ומדינות ברחבי העולם.

הצצה לעתיד: כך יראו ימי הדין

בהתבסס על העדר פעולה גלובאלית משמעותית על מנת להתעמת במהירות וביעילות בפליטת גזי החממה בעשור הקרוב, מחברי הדו"ח מציירים תסריט בו פליטת הגזים מגיעה לשיא ב2030. במקרה כזה, תוך שימוש במספר מחקרים קיימים, הם סבורים כי הטמפרטורה הממוצעת העולמית תעלה בכ-3 מעלות עד 2050, לעומת הטמפרטורות שקדמו למהפכה התעשייתית.
בתסריט הזה, בו כדור הארץ הופך לחממה של ממש, הוא צפוי להתחמם במעלה נוספת. ים הקרח שמחזיר את האור ואת קרני השמש ימס ויגרום לעליית פני הים במהירות, מה שיגרום להצפות רחבות היקף של יערות האמזונס. התרחיש חוזה כי "הפרת היציבות של זרמי הים תשפיע על הפצתם הגיאוגרפית, מה שיפר את האיזון והעוצמה של המונסונים האסייתים והמערב אפריקאים, אשר יחד עם האטת הזרם במפרץ, תפגע במערכות תומכות החיים באירופה.
"צפון אמריקה תסבול ממזג אויר קיצוני והרסני שכולל שריפות, גלי חום, בצורת והצפות. מונסוני הקיץ בסין לא יגיעו וזרמי המים לנהרות הגדולים באסיה יופחתו משמעותית ביותר משליש בשל קרחוני ההימליה שנמסו. "אובדן הקרחונים יגיע ל70% בהרי האנדים והגשם במקסיקו ובמרכז אמריקה יופחתו בחצי" התסריט הזה גם ישים את העולם במסלול להתחממות ב5 מעלות צלזיוס עד שנת 2100.
הדו"ח מציין כי מדענים הזהירו כבר בעבר שהתחממות של 4 מעלות תהיה קטסטרופלית לרוב המערכות האקולוגיות ואינה עומדת בקנה אחד עם קהילה גלובאלית כך שבמידה רבה מאוד היא עלולה להביא לקריסה מוחלטת. גם הבנק העולמי מצידו מצהיר כי העולם אינו 'בר תיקון או הסתגלות' לתנאים כאלו.
"אפילו עם התחממות של 2 מעלות צלזיוס, יותר ממיליארד בני אדם צפויים להזדקק לנדוד ולהתמקם מחדש ומאחר והיקף ההרס אינו בר מידה עבורנו ואיננו מסוגלים לחזות אותו, ישנה הסתברות גבוהה שהציביליזציה האנושית פשוט תסתיים" נאמר בדו"ח.
השפעת פליטת גזי החממה על ההתחממות הגלובאלית
המחברים אומרים "העולם כרגע לחלוטין אינו מסוגל לחזות, ואפילו פחות מכך להתמודד, עם התוצאות של שינויי אקלים קטסטרופליים" אך גם מגיש המלצות שיסייעו למתן את ההשפעות הגרועות ביותר: "על מנת להפחית את הסיכונים ולהגן על המין האנושי, ישנו צורך בניוד משאבים גלובאלי בעשור הקרוב על מנת לבנות מערכת תעשייתית בעלת אפס פליטת גזי חממה ולהשיב למסלול את שיקום האקלים הבטוח. זה במידה רבה דומה למצב החירום הגלובלי של מלחמת העולם השניה"
אדמירל ברי הוסיף:"תחזית יום הדין אינה בלתי נמנעת! אך ללא פעולות דרמטיות מיידיות, הסיכויים שלנו להצליח אינם טובים. אנו חייבים לפעול יחד. אנו זקוקים להנהגה חזקה ונחושה בעסקים ובקהילות שלנו על מנת להבטיח עתיד בר קיימא של המין האנושי"

תגובה 1

השאר תגובה