פעם ראשונה שלך? עקרונות תכנון גינת ירק ביתית למתחילים

40274
גינת ירקות ביתית מדריך למתחילים

יש לכם שטח אדמה בלתי מנוצל ואתם רוצים להפוך אותו לגינת ירק מניבה אבל לא יודעים איפה להתחיל? לא נורא, את ה'אצבע הירוקה' ניתן ללמוד ולפתח ככל שרוכשים ידע ונסיון, והמדריך הזה נכתב במיוחד לאותם גננים מתחילים בכדי לסדר ולבאר את כל שנדרש בתכנון והקמת גינת ירק ביתית.

קודם כל ולפני הכל, זכרו: עדיף להיות גאים בגינה קטנה מאשר מתוסכלים מגינה גדולה.

ריכזנו עבורכם את העקרונות המנחים בעת תכנון והקמת גינה ביתית. העקרונות חלים גם בזמן הקמת גינת נוי אך מכוונים בדוגמאות והמלצות עבור גינת ירק.

תכנון גינת ירק ביתית למתחילים

האם יש מספיק חשיפה לשמש? הירקות אוהבים שמש והם זקוקים לפחות ל-6 שעות של שמש ישירה עם העדפה ל-8 שעות.

דע את האדמה שלך: חלק מאדמות השתילה מועשרות בקומפוסט ויתאימו היטב לשתילת ירקות, אך לעיתים תערובות השתילה יזדקקו ליותר עזרה. הירקות שלכם צריכים אדמה טובה, דשנה ומנוקזת היטב, בידקו במשתלה הקרובה לביתכם אם יש להם ערכות לבדיקת אדמה שיסייעו לכם לזהות את סוג האדמה שברשותכם.

מיקום במחשבה תחילה: המנעו משתילה קרוב מדי לעץ שעלול 'לגנוב' ערכים מזינים ולעשות צל על הגינה הביתית שלכם. בנוסף, אם תמקמו את הגינה בקירבת הבית זה יפחית את הסיכוי לחיות שיהפכו אותה לבית והמטבח שלהם ויפגעו בהנאתכם מפירות העבודה הקשה.

שתילה באדמה או מיטות מוגבהות: אם אדמת הגינה שלכם ענייה בערכים תזונתיים או שהגב שלכם כואב מדי בשביל להתחיל לחפור ולהפוך את האדמה באפשרותכם לבנות מיטות מוגבהות כמו אלה בתמונה. למיטות מוגבהות יתרונות רבים ככל שזה נוגע ליעילות השתילה, התחזוקה והצמיחה.

ירקות זקוקים להמון מים: מומלץ להתקין מראש מערכת טפטפות מסועפת שתגיע לכל הירקות בגינה הביתית ותחסוך מכם זמן יקר שגוזלת השקייה יומיומית

כלי עבודה לגינון ביתי: על מנת להקים את הגינה הראשונה נזדקק לכלי עבודה בסיסיים ואלו הנחוצים ביותר בינהם: מעדר, קלשון, חרמש (ידני, חשמלי או בנזין), מגרפה, מזמרה ומריצה (או דלי גדול) להעברת האדמה או החיפוי. זיכרו שעדיף לשלם קצת יותר עבור כלים איכותיים שישרתו אותנו שנים קדימה.

דעו מה לשתול ומתי: זריעה ושתילה של ירקות וירוקים צריכה להתבצע ע"פ עונות השנה ובהתאם לצרכיו של כל צמח. בידקו מה מומלץ לשתול עכשיו על מנת לתכנן את תכולת גינת הירק שלכם בחוכמה.
מומלץ לקרוא: למה לקנות בסופר? 6 ירקות רב שנתיים שכדאי לצרף לגינת הירק הביתית

גודלה של גינת ירק ביתית: מידה טובה לגינת ירק ביתית היא 3X5 לערך והיא תכיל צמחים שקל לגדל (כמו ברשימה מטה), שטח שכזה יכול להאכיל משפחה של ארבעה אנשים למשך קיץ שלם ויתכן שתיוותר עוד תוצרת לשם שימור לחורף.חלקו את הגינה ל-11 שורות כאשר אורכה של כל שורה 3 מטר מצפון לדרום.

צמחים בעלי מס' מחזורים בעונה: שעועית, סלק, גזר, כרוב, קולורבי, חסה, צנוניות, לפת ותרד.

מומלץ לקרוא גם:

תכנון גינה פרטית בזול | 10 טיפים שיחסכו לכם כסף
פרוייקט למתחילים: הקמת גינה ירק ביתית במשטח
עשה זאת בעצמך: 12 רעיונות מגניבים לגינה


רוצה לקבל לכתובת הדוא"ל שלך את המדריך לגנן המתחיל לכל עונות השנה? הרשם/י לניוזלטר של נייצ'ר טק והוא בדרך אליך!


 

 

7 תגובות

  1. כגנן מתחיל אציין כי האתר שלכם הכי נגיש ברור ורהוט לקריאה לכל בר בי רב.
    כל הכבוד.

  2. תודה רבה על הטיפים החשובים האלו, הכתבה מאוד מעניינת, אפשר גם לשמור על הגינה המדהימה הזאת עם עזרה של Mr green

  3. מלבד הצמחים בעלי מספר מחזורים בעונה כגון גזר וסלק שצייינתם למעחה האם ניתן לגדל חסה /מלפפון /עגבניות /בצל ירוק/בצל.
    אם כן . כיצד משיגים שתילים . ומה מספר הפעמים שניתן לשתול אותם או שנדרש כל הזמן לחדש את השתילים . אשמח לקהל מידע
    יונתן 0523732622

השאר תגובה